Vaas Zonder Titel

Designer
Sylvie Vandenhoucke
Afmetingen
16,5 x ø 13,5 cm
Materiaal
Glas en zilver, pâte de verre

We brengen een bezoek aan het atelier van Sylvie Vandenhoucke (°1969) nog voor het bekend is dat zij dit jaar gelauwerd wordt met de Henry van de Velde-prijs voor beste product.

Door Inge Vranken

Het viel ons toen onmiddellijk op hoe haar werk perfect aansluit bij heel haar verschijning, waardig, tenger, broos... Als zij één van haar objecten opneemt doet zij dit met zoveel respect, zoveel omzichtigheid dat je, nog voor je de gelegenheid krijgt de stukken te bekijken, weet dat het stuk voor stuk om kleinoden gaat.

Voor de Henry van de Velde Prijs voor Beste Product 1999 zond Sylvie Vandenhoucke een vaasobject in, in pâte de verre en zilver, zeer sober en ingetogen van vorm. Het resultaat van veel geduld en precisie... 

Iedereen kent wel de pâte de verre-techniek, maar de jury was duidelijk onder de indruk van het poreuze en kwetsbare gehalte ervan dat zij - hoe contradictoire dit ook moge klinken - zowel letterlijk als figuurlijk nog gaat 'verstevigen' met een ragfijne, zilveren, gehaakte structuur eromheen. Dit 'vlies' geeft een subtiel lichtspel in het glas.

Hoewel Sylvie Vandenhoucke zich nog steeds in een onderzoeksfase bevindt, schittert dit werk door zijn gevoeligheid en raffinement.

Sylvie Vandenhoucke gaat duidelijk niet overhaast te werk. In 1991 studeert zij als juweelontwerpster af aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Antwerpen. Maar zij is slechts matig geïnteresseerd in de relatie Iichaam-sieraad en in het sieradencircuit. Het glas boeit haar als materie. Aan het riet te Mechelen volgt zij de opleiding Glaskunst gedurende 5 jaar, tot in 1998.

Ondertussen volgt zij verscheidene workshops. Ze blijkt ook erg kieskeurig in haar samenwerking met galerieën, die niet de minste blijken te zijn: Galerie Marzee (Nijmegen, 1991) en Galerie Sofie Lachaert (Gent, nu gevestigd te Antwerpen, 1991), Galerie Karla Koch (Amsterdam, 1998) en Galerie Elena Lee (Canada, 1998).

Bovendien krijgt ze al snel de kans om deel te nemen aan beurzen en wedstrijden van internationaal gehalte, zoals Talente '97 (München, waar ze meteen gelauwerd wordt met de Talentepreis), Young Glass '97 (Ebeltoft, Denemarken), de KunstRAI '98 (Amsterdam) en de 12e Silbertriennale '98 (Hanau).

En alsof dit nog niet voldoende is, heeft zij vorig jaar beslist zich in te schrijven voor de internationaal hoog aangeprezen maar zeer kostelijke Master degree aan het Royal College of Art te Londen. De opleiding duurt twee jaar. Maar vol verwachting kijken we nu reeds uit naar wat ze na deze periode zal verwezenlijkt hebben. Een feit is dat we de komende jaren zeker nog van haar zullen horen.