Al Khat

stem
Designbureau
Gillis & Aniss
Opdrachtgever
Flanders DC (FOR THE NOW)
Partners
B&T Textilia, La Filature du Hibou, Lamatelier
Afmetingen
85 x 240 cm
Materiaal
Belgische wol
Techniek
gesponnen in een lokale spinnerij en geweven op industriële jaquardgetouwen
Uitvoering
deels ambachtelijk, deels industrieel

Al Khat is een multifunctioneel textiel gemaakt van Belgische wol volgens Vlaams- Marokkaanse tradities.

Al Khat

Al Khat is een multifunctioneel textiel dat geïnspireerd is op de haïk, een traditioneel Marokkaans kledingstuk en interieurobject. Het refereert naar de geschiedenis van de twee ontwerpers, Vlaams en Marokkaans. Na een grondig onderzoek werd de Belgische wol gesponnen in een kleine ambachtelijke spinnerij en geweven op industriële Vlaamse jaquardgetouwen. Al Khat vormt zo de brug tussen ambacht en industrie. De tekening in het textiel vormt een deconstructie van een barcode, die verwijst naar overconsumptie.

De jury over Al Khat:

Al Khat is tegelijk het herdenken van de haïk, een traditioneel Marokkaans gewaad, en een ode aan de Belgische wol en de jacquardweefkunst. Door materialen die uit de markt geduwd zijn te herwaarderen en vroegere weeftechnieken en -getouwen te hergebruiken, geeft Al Khat ook een dikke middelvinger aan fast consumer goods. De jury waardeert de doorgedreven zoektocht naar lokaliteit en experiment.

Hoe is het idee voor dit project ontstaan?

We werden door Flanders DC in het kader van het designplatform FOR THE NOW geselecteerd vanwege onze diverse culturele en artistieke achtergronden, met als doel een nieuwe beeldtaal te ontwikkelen. An is een objectontwerper die inspiratie vindt in lokale geschiedenis. Nabil werkt rond determinisme in de maatschappij en communiceert door middel van woord- en videokunst. Na maanden elkaars werk en visies verkend te hebben, kwamen we uit bij een historische foto van Nabils geboortedorp waarop een moeder en kind gewikkeld in een haïk stond. De haïk is een traditioneel multifunctioneel wolweefsel. An legde meteen de link met de Vlaamse jacquardweeftraditie, een ambacht waarin Vlaanderen nog steeds wereldwijd wordt erkend. De weefsels waren de visuele verhalenvertellers van destijds. 

Hoe draagt het bij tot een betere wereld?

Momenteel belandt lokale wol grotendeels in de verbrandingsoven door goedkope concurrentie uit het buitenland. De ooit florerende wolverwerkingsindustrie in België is bijna verdwenen. Door ontwerpers en burgers te inspireren met concrete toepassingen willen we dat waardevolle materiaal herwaarderen, de verbranding van deze duurzame vezel tegengaan en mensen opnieuw verbinden met lokaal vervaardigde objecten. We hopen dat dit initiatief mensen laat stilstaan bij onze rijke ambachtelijke tradities en hen trots maakt op onze recente industriële ontwikkelingen: roots 2.0! Koesterobjecten in plaats van fast fashion, lokale productie, hoogwaardige circulaire vezels en zinvolle werkgelegenheid.

Hebben jullie nog verdere plannen met dit project?

Ons doel is om ontwerpers te inspireren met lokaal materiaal. Daarom hebben we een projectvoorstel ingediend bij VLAIO om samen met herders en de industrie de beschikbare wol en de opties voor lokale garenproductie in kaart te brengen. We plannen testen met diverse garens op de weefgetouwen en zouden graag een eerste batch lokale weefgarens aanbieden aan ontwerpers. Hoewel de garens nu te duur zijn voor grootschalige productie, zien we op korte termijn kansen voor kleinere collecties en unieke objecten. De maatwerksector toonde eveneens interesse om hun medewerkers in te zetten om de lokale wolstroom nieuw leven in te blazen.