Rotmóy / Hongerhuids is een onderzoek waarbij voedseloverschotten omgezet worden naar kleurrijke pigmenten via fermentatie.
Studio Narture zet met Rotmóy in op een bewustwording over de problematiek rond voedselverspilling en de vervuilende impact van synthetische kleuren in textiel. Het ontwikkelde een innovatief en schaalbaar proces om voedseloverschotten om te zetten naar kleurrijke pigmenten dankzij fungi en bacteriën die in staat zijn textiel te kleuren. Hongerhuids is de toepassing ervan in samenwerking met lingeriemerk Under Thy Skin: uit broodresten van een lokale bakkerijketen werden lingeriestoffen gekleurd met rode pigmenten, die zowel natuurlijke als synthetische textielvezels kleuren, met uitsluitend natuurlijke hulpstoffen.
“Een mooi vormgegeven product – lingerie – wordt gekoppeld aan niet voor de handliggende bestanddelen: voedseloverschot. Het onderzoek doet ons zowel esthetisch als ecologisch kijken naar een commodity.”
Annabelle Cassiman (Studio Narture): Het maakt ons enorm gelukkig om deze erkenning te krijgen voor ons werk. Het toont ons dat mensen geloven in een duurzamere wereld met minder afval en meer creativiteit en dat biodesign, expertise uit niche en intersectoraal denken elkaar daarin versterken als katalysators. We geloven ook dat deze award ons zal helpen deze boodschap nog verder te verspreiden en meer doeners zal aanzetten om zelf te experimenteren met biodesign en food waste.
Annabelle Cassiman: Ik besliste enkele jaren geleden om mijn twee passies, voeding en kunst, met elkaar te verbinden en startte zo met het experimenteren met voedselafval als mogelijke bron van kleur. Dankzij een expertise in de voedingsindustrie ontdekte ik het enorme potentieel van biodesign en biopigmenten uit bacteriën, schimmels en gisten. Dit betekende het begin van Rotmóy. In 2019 kruisten de wegen met Neri van Under Thy Skin in een plantaardige keuken waar we allebei werkten als bijverdienste. Neri vertelde hoe ze graag zou kleuren met food waste, maar onvoldoende kennis had om dit verder uit te bouwen. Het idee om samen te werken is blijven hangen en nadat de eerste kleurbrouwsels op brood ontstonden, zijn we dan ook meteen beginnen experimenteren op textiel.
Annabelle Cassiman: Natuurlijke kleuren worden al eeuwenlang verkend, de laatste jaren steeds meer als alternatief voor pigmenten uit aardolie. In tegenstelling tot plantaardige en dierlijke kleurbronnen brouwt Rotmóy pigmenten via schimmels en gisten. We combineren als het ware het natuurlijke communicatiemiddel van deze organismen met de behoeften van textielkleurders en de industrie. Onze pigmenten zijn niet seizoensafhankelijk en binnen enkele dagen volgroeid in plaats van maanden waardoor ze minder water en energie vragen. Daarbovenop groeien de schimmels en gisten op food waste zoals oud brood en binden ze op synthetische en natuurlijke textielvezels, een zeldzame eigenschap onder de natuurlijke kleuren. Dit versterkt niet alleen de schaalbaarheid, maar dringt onze impact op de planeet tweevoudig terug.
Annabelle Cassiman: Voedselverspilling is letterlijk een gigantisch probleem, met 3,5 miljoen ton per jaar in Vlaanderen waarvan het merendeel de consument niet bereikt. Daarnaast zijn 99% van de pigmenten die onze kledij kleuren gemaakt van aardolie waardoor ze niet bio-afbreekbaar of hernieuwbaar zijn. Samen met andere kleurhulpmiddelen stromen ze uit naar zeeën en rivieren, waar ze water en bodem langdurig vervuilen en zo ook de menselijke gezondheid in gevaar brengen. Voor niches zoals lingerie is een duurzame kleurmethode echter de snelste weg naar verduurzaming, omdat enkel synthetische stoffen zoals elastaan en polyamide de rekbaarheid geeft die het nodig heeft. Rotmóy gebruikt verspild voedsel om textiel duurzamer te kleuren. Met Hongerhuids brengen we ons verhaal terug naar de consument en industrie.
Annabelle Cassiman: Hongerhuids was een eerste try-out van hoe een samenwerking tussen textieldesigners zoals Under Thy Skin en Studio Narture kan ontstaan vanaf de eerste kleurtesten. We willen deze dichte connectie en feedbackloops nu verder aftasten door gericht marktonderzoek te voeren bij eindgebruikers om zo een capsulecollectie van Hongerhuids op de markt te brengen. Daarnaast willen we de kleurvastheid en bindkracht van de pigmenten van Rotmóy nog verder optimaliseren via bijkomend onderzoek met partners uit de textielindustrie en designers, waarvoor we momenteel bijkomende financiering zoeken.