Interieurrenovatie Thalys Ruby

stem
Designbureau
Yellow Window & Matali Crasset
Afmetingen
4 x 3 x 200 m
Materiaal
Nieuw aangebracht: diverse te scheiden materialen, m.n: stoffen en tapijten op vnl. Wolbasis, extrusies in aluminium, metaal in plaat, gietstukken in magnesium, rubber, HPL, film, polyester, electronica, AV en interfaces
Techniek
allerlei (extrusie, plaatbewerking, stansen, spuitgiettechnieken, oppervlaktebehandelingen, filmapplicaties, stoffering, etc) en handarbeid
Uitvoering
Industrieel

Duurzame interieurrenovatie en verbeterde reiservaring van de Thalys Ruby.

Interieurrenovatie Thalys Ruby
Interieurrenovatie Thalys Ruby

De veranderende (mobiliteits)wereld vraagt te anticiperen op hoe we morgen leven en reizen. Een interieurrenovatie voor Thalys-treinen was nodig om de reiservaring te verbeteren en de positionering en aanbod ten opzichte van vliegtuig en wagen te verstevigen. Yellow Window ontwierp een reeks van vernieuwingen op gebied van comfort, diensten, functionaliteit en reiservaring, met onder meer nieuwe zetels en voorzieningen in de directe omgeving van de gebruiker en meer opties voor bagage. Tegelijkertijd werd de capaciteit opgedreven om aan de groeiende reizigersvraag te voldoen.

De jury over Interieurrenovatie Thalys Ruby:

“De renovatie creëerde een aangename belevingsruimte met een groot gevoel van comfort. Een warme cocon die inzet op een ervaring voor reizigers.”

Hoe is het idee voor dit project ontstaan?

Yellow Window: Thalys heeft de afweging gedaan tussen nieuw kopen of renoveren. Kiezend voor het laatste, schreef Thalys een wedstrijd uit voor een ontwerper, die Yellow Window beantwoordde met een aanpak rond de merkevolutie en reizigerservaring van Thalys. Bouwend rond de sterkten van de trein en het merk, werden zwakke punten via strategische interventies aangepakt. Er werd een maximale impact met minimale veranderingen gecreëerd.

Wat maakt het project zo bijzonder?

Yellow Window: De tijdloosheid van het project. Thalys is daar toch een symbool van, sommige treinen gaan richting 30 jaar. Het is bijzonder weer een decennium waarde te kunnen toevoegen aan het reizen per trein, door onder meer de reiservaring te actualiseren waarbij de nieuwe verlichting een ruimer gevoel aan boord geeft, en via het faciliteren van meer hybride verplaatsingen waarbij de rug van de zetel voor je een ‘home office’ creëert. Daarnaast werd ook ruimte gecreëerd voor 7,5% meer reizigers en 15% meer bagage.

Hoe draag het bij tot een betere wereld?

Yellow Window: De levensduur van de trein werd nog eens tien jaar verlengd, en de materiaalkeuzes aan boord werden heel bewust genomen. Maar bovenal wil een aantrekkelijkere Thalys impact hebben op een duurzamere mobiliteit: er zijn nog teveel korte afstandsvluchten in Europa terwijl de Thalys tot 500 km een prima en veel duurzamer alternatief vormt. En uiteraard, veel minder autoverplaatsingen op de langere afstand.