Cocom

Designbureau
Bedja Design
Opdrachtgever
Cocom

Cocom is een mobiele applicatie voor het flexibel huren en verhuren van ruimtes voor daggebruik dankzij space sharing.

Cocom
Cocom

Cocom staat voor ‘COnnecting COMmunities’ en is een space sharing-applicatie voor het flexibel huren en verhuren van ruimtes voor daggebruik. De app, ontworpen door Bedja Design, wil hiermee enerzijds beschikbare ruimte optimaal benutten en anderzijds mensen toegang geven tot de ruimte die ze nodig hebben. Door de bestaande ruimte op een dynamische manier te benaderen en te benutten, kan deze worden aangeboden als dienst, 'Property-as-a-Service' (PaaS). De app kan gratis worden gedownload door zowel aanbieders (Hosts) als vragers (Guests). De gebruikservaring van deze digitale toepassing richt zich vooral op de flexibiliteit en zelfontwikkeling voor de gebruiker, zowel op professioneel vlak als op individueel vlak.

De jury over Cocom:

“Deze digitale en erg toegankelijke service speelt in op de tastbare nood aan flexibele ruimte in onze maatschappij.”

Wat betekent deze award voor jullie?

Jafar Bedja: Voor iedereen die enigszins heeft bijgedragen aan de realisatie van dit project – zowel de believers, gebruikers, locaties, partners als het Cocom-team – is deze award een enorme beloning. Hiervoor zijn we erg dankbaar. De erkenning van een prestigieuze award als deze is een mooi resultaat voor al het harde werk dat tot nu toe in het project werd geïnvesteerd. Daarbij zorgt de goedkeuring van de juryleden ook voor een enorme motivatie en bevestiging dat we de goede kant uitgaan.

Hoe draagt het bij tot een betere wereld?

Jafar Bedja: Met Cocom willen we optimaliseren. Liefst op zoveel mogelijk vlakken, met enkel winnaars als gevolg. We geloven dan ook heel erg in de win-winverhouding van ons platform. De circulaire benadering van Cocom zorgt voor een regeneratief, duurzaam businessmodel waarbij zowel ‘Hosts’, ‘Guests’ als ‘Steden’ een voordeel ervaren. Heel concreet betekent dit dat leegstaande of onderbenutte ruimte van Hosts kan worden aangeboden aan Guests die hier behoefte aan hebben. Steden als geheel kunnen meer doen met de beschikbare ruimte waardoor er minder moet worden bijgebouwd.

Hebben jullie nog verdere plannen met dit project?

Jafar Bedja: We worden al eens vergeleken met Airbnb, waarbij wij de 'Airbnb van de dayspaces' worden genoemd. Aangezien wij een digitale applicatie hebben die perfect schaalbaar is en aangezien wonen, leven en de ruimte hiervoor hebben, een globale uitdaging is, zijn wij positief over een uitbreiding naar het buitenland. Op dit moment zien we een organische vraag vanuit Nederland omdat de vastgoedmarkt daar al iets verder staat en dergelijke oplossingen zeer welkom zijn. Onze start in België is dus een goed begin, maar de opties zijn enorm. Het zou ons erg trots maken om als Belgische marktleider de wereld te veroveren met Cocom.

Cocom