12work

stem
Designbureau
Studio Dott.
Opdrachtgever
Stad Mechelen

Met 12work wil de stad Mechelen komaf maken met de drempels in het klassieke recruteringsproces. Dankzij een doorgedreven servicedesignaanpak werd elk mogelijk parcours van zowel de werkzoekende als de werkgever onderzocht en uitgetest.

12work - Banner ©️ Studio Dott
12work - Banner ©️ Studio Dott

Met 12work wil de stad Mechelen komaf maken met de drempels in het klassieke recruteringsproces. Om deze spannende en innovatieve manier van aanwerven in goede banen te leiden, werd beroep gedaan op een doorgedreven servicedesignaanpak. Elk mogelijk parcours van zowel de werkzoekende als de werkgever werden via deze weg onderzocht en uitgetest. 12work is geïnspireerd door het principe van open hiring. Daarbij worden werkkrachten aangeworven op basis van motivatie en de volgorde op de inschrijvingslijst. Sollicitatiegesprekken, cv’s en referentiechecks zijn dus volledig verleden tijd. Het is niet langer degene met de meest impressionante cv of de ongegeneerde zelfpromotie die de job krijgt. De ellenlange en slopende procedures van het recruteringsproces worden zo ook geëlimineerd. Die tijdsbesparing kan dan besteed worden voor de begeleiding en ontwikkeling van de nieuwe werknemer op de werkvloer. Want al doende… De branding van 12work zit boordevol energie, net zoals de kandidaten: speels, dynamisch en fris. In de beeldtaal worden mensen in al hun diversiteit in de spotlight gezet. Tekst wordt beperkt tot een minimum en op een eenvoudige manier ingezet om het zo toegankelijk mogelijk te houden. Want bij 12work krijgt iedereen een faire kans.

12work - Proces ©️ Studio Dott
12work - Proces ©️ Studio Dott
12work - Kernboodschap ©️ Studio Dott
12work - Kernboodschap ©️ Studio Dott