Antwerpen ondergaat grote infrastructurele werken die voor lange tijd een impact hebben op de mobiliteit van de stad.
Om mensen te informeren over hoe ze zich in en rond de stad kunnen verplaatsen, lanceerde het mobiliteitsteam van Stad Antwerpen een Slim Naar Antwerpen-campagne.
Antwerpen heeft zich een duidelijk doel gesteld met het Masterplan 2020, waarin staat dat in 2020 de helft van alle verplaatsingen in Groot-Antwerpen met het openbaar vervoer, te voet of met de fiets moet gebeuren. Wanneer er diverse snellere en meer efficiënte vervoersmodi voor handen zijn, gebruiken mensen minder de auto om zich te verplaatsen. Daarom focust deze Slim Naar Antwerpen’-campagne in haar website, applicatie en routeplanner op het combineren van autoverkeer, openbaar vervoer, veilige fietsnetwerken en vervoer over het water.
Stad Antwerpen legde de uitdaging om een toegankelijk platform te ontwikkelen neer bij het designbureau Leap Forward, omwille van hun expertise in gebruikersonderzoek en UX-analyse.
Leap Forward zette gebruikerstesten op waarbij ze inwoners van de stad de huidige website lieten verkennen. Om het perspectief van de burger nog beter te leren kennen trok Leap Forward de straten van Antwerpen op om mensen live te bevragen. Leap Forward zette de conclusies uit dit gebruikersonderzoek om in een gebruiksvriendelijke, zinvolle informatie-architectuur van de website, die nadien opnieuw werd getest en verbeterd door een diversiteit aan doelgroepen.
De mobiele applicatie houdt de gebruikers altijd en overal up to date dankzij realtime informatie die op een erg toegankelijke manier wordt gepresenteerd. De routeplanner suggereert als eerste ter wereld een slimme combinatie van alle beschikbare vervoersmodi. Het platform Slim naar Antwerpen is daardoor bekend als best practice in de meest prominente Europese steden.
Net zoals de stad, evolueert het platform voortdurend. Daarom kregen de medewerkers van Stad Antwerpen een opleiding zodat ze in staat zijn om volledig zelfstandig aan de slag te gaan met de nieuwe inhoud die op de website moet komen. Zo kunnen ze de inwoners steeds op de hoogte brengen van de wegenwerken of veranderingen op hun traject naar Antwerpen.