Bureau Boschberg

Bureau BoschBerg is een jong grafisch ontwerpbureau met heel wat projecten voor de culturele sector.

MAfestival, Viktoria Von Mallotti © Bureau BoschBerg

Ze verzorgen logo’s, publicaties, huisstijlen en campagnes voor een indrukwekkende lijst aan opdrachtgevers zoals STAM Gent, het TheaterFestival, MA Festival, deSingel, Opera Ballet Vlaanderen en Z33. Sang Woo K. Vandenbosch (°1985) en Laura Bergans (°1989) studeerden beiden grafisch ontwerp aan LUCA School of Arts Gent. In 2018 besloten ze zich, na vijf jaar timmeren aan een persoonlijke carrière, officieel aan elkaar te verbinden. Sindsdien gaat alles voor het Antwerpse duo nog sneller dan voorheen.

De Henry van de Velde Award Young Talent is de bekroning van hun in-your-face eigenheid en van het indrukwekkende parcours dat ze tot nu aflegden. Het was overigens van 2011 geleden dat deze nog eens werd gewonnen door een grafisch ontwerper. Bureau BoschBerg neemt zo het stokje over van Sara De Bondt. “Sang en ik konden eerst niet geloven dat we deze award hadden gewonnen. Ik weet nog dat ik heb gevraagd of dit dan een soort preselectie was, een nominatie.”

Teamwork

Hoewel Sang en Laura al jaren als koppel samenleefden, bleven tot 2018 de professionele werelden gescheiden. De start van een intense samenwerking binnen Bureau BoschBerg was een spannende maar logische stap. “Binnen projecten waarin we nog niet samenwerkten vroegen we tussendoor wel al elkaars mening. Hoewel men ons afraadde als koppel samen te werken, vonden we het zonde om dat niet te doen. Samen werd het vaak toch echt beter”, vertellen ze in deze corona-tijden via Zoom. Bureau BoschBerg werkt momenteel in complete symbiose, en met een permanente dialoog. “In het begin ging dat zeker niet vlot, het was wennen. Maar nu is het aangenaam werken. We kunnen heel eerlijk zijn en rechttoe rechtaan zeggen waar het op staat. Dat werkt heel snel.”

Niet alleen artistiek staat Bureau BoschBerg sterker samen, ook zakelijk zien ze heel wat voordelen. “Veel organisaties zijn bang om samen te werken met één enkele persoon. Ze denken al snel dat één iemand hun opdracht niet aankan. Er is meer vertrouwen in een groter bureau waar meerdere mensen werken. Vaak leeft nog het idee dat een ontwerper alleen nooit een volledige huisstijl kan bedenken en uitwerken. Naar de buitenwereld sta je samen veel sterker, hoewel inhoudelijk ons werk sindsdien niet echt veranderd is. We keken al naar elkaars werk, of werkten informeel al samen aan projecten.

MAFestival © Bureau BoschBerg

Geen stijl, wel eigenheid

Bureau BoschBerg beperkt zich door het teamwork dan ook niet tot één bepaalde grafische stijl. Geen zelfopgelegd Zwitsers modernisme, geen steevast uitgepuurde bladspiegel, geen dogmatisch minimalisme in de lettertypes. Het is net een doorgedreven focus op de wensen van de opdrachtgever, en het ontwikkelen van een visuele taal per project op maat, die hun manier van werken bijzonder maakt. “Sommige ontwerpers hebben hun stijl en gaan die toepassen op verschillende contexten. Maar wij maken communicatie voor de gebruiker. We gaan opdracht per opdracht kijken wat er klopt. Onze sterkte is dan ook dat wij een langdurige relatie ontwikkelen met de klant, en niet zo maar een logo opleveren en dan weer gaan.”

Bureau BoschBerg zet zichzelf daarbij op de achtergrond. De creatie is niet dominanter dan de toepassing. Het product komt meer naar voren, en de identiteit van een merk. Los van de makers. “Wij plaatsen ons zelf liever niet op de voorgrond. Op onze website staat ook geen portret van ons. Voor ons is het resultaat belangrijker dan een zogezegde signatuur. Altijd iets anders mogen doen, en niet moeten vasthangen aan één en dezelfde stijl waarvoor je wordt gevraagd, is als ontwerper net heel fijn.”

En toch is het werk van Sang en Laura heel herkenbaar. De eigenheid zit hem eerder in een nieuw soort originaliteit, verfrissend anders dan gelijkaardige jonge initiatieven. Hun ontwerpen geven een flits van herkenning, een mentaal uitroepteken, en een opvallende klik. Zelfs een ongeoefend oog wordt in één oogopslag gegrepen door de kwaliteit van de grafische keuzes. 

Het duo vormt ook echt een complementair team. Sang omschrijft zichzelf als een zeer geordend persoon, opvallend gestructureerd en georganiseerd. Laura werkt dan weer het liefst off-the-grid. Waar Sang dus de structuren opzet, de regels bedenkt en het aantal letters bepaalt, zal Laura een meer losse slag hanteren en wat speelsheid toevoegen. Het is net die samenwerking die de ontwerpen van Bureau BoschBerg zowel logisch als aantrekkelijk maakt. De combinatie van beide karakters zorgt voor een zeer directe en open herkenbaarheid, die toch verrassend is.

Zelf beschrijven Sang en Laura hun werk als kleurrijk, urban en eenvoudig. “We zoeken het nooit te ver, en houden het simpel. Bij Boze Wolf bijvoorbeeld hebben we onszelf een beperking opgelegd in de grafische taal. Ook bij STAM Gent is het logo gebaseerd op het oorspronkelijke logo dat ontworpen werd door Dooreman. Zo konden we verder bouwen op de herkenbaarheid die er al was.” Veel mensen omschrijven het werk ook als speels, inclusief Sang zelf. Maar Laura nuanceert: “de speelsheid is geen eigen keuze. Als we een serieuze opdracht aannemen, komen we niet met gekke thema’s. Maar misschien toch wel met kleur en illustraties.

Boze Wolf © Bureau BoschBerg

Kleppers van opdrachtgevers 

Hoewel de naam Bureau BoschBerg op zich misschien bij het grote publiek nog geen belletje doet rinkelen, zitten hun campagnes voor grote culturele huizen in het collectieve geheugen van de Vlaming verankerd. Hun beelden werden gebruikt voor nationale promotiecampagnes en seizoensbrochures, en passen goed op borden in het urbane straatbeeld. Door die wekenlange zichtbaarheid op elke grootstedelijke straathoek, en opdrachtgevers met grote namen waarmee ze langdurige samenwerkten, wisten Laura en Sang inderdaad een indrukwekkend parcours af te leggen. 

Qua professionaliteit, groei, originaliteit en feel, heeft Bureau BoschBerg een manier van aanpakken die erg lovenswaardig is. Over het materiaal dat ze afleveren is elke grote opdrachtgever enthousiast. Ook het groeipad kan op lof rekenen, naast het juist aanvoelen van de tijdsgeest op een verfrissende manier. Het jonge duo blijft er echter nuchter onder: “eens je zaken begint te ontwerpen, en je doet een huisstijl voor een bepaalde opdrachtgever, dan krijg je opdrachten die daaruit voortvloeien. Of bijvoorbeeld MA Festival: de organisatoren hadden vorig jaar bij de Henry van de Velde Awards onze campagne voor Opera Ballet Vlaanderen gezien, en ons daarom gecontacteerd. We staan daar eigenlijk te weinig bij stil, maar dat is wel hoe het loopt. Werk creëert werk”.

Sang begon zijn carrière ooit als vaste ontwerper bij Opera Ballet Vlaanderen, terwijl Laura kort na haar afstuderen intens samenwerkte met de interne ontwerper van deSingel aan de rebranding. De boost die dit heeft gegeven aan hun netwerk, ervaring en zichtbaarheid is niet te onderschatten: “We zijn allebei op jonge leeftijd ergens binnen gerold, en hebben van daaruit verder gewerkt. Nu doen we de jobs waar vele jonge mensen alleen maar van kunnen dromen. Wat we het liefste zouden willen doen, dat kunnen wij gewoon ook doen. Misschien daarom dat wij wel opvallen tussen de anderen: jong, maar toch al veel en kwalitatieve projecten. We moeten daarom ook zeker onze opdrachtgevers bedanken. Want uiteindelijk is het omdat we zoveel vrijheid en vertrouwen krijgen, dat we die ontwerpen kunnen maken. Deze prijs is ook dankzij hen”.

Bekijk hier ons gesprek met Bureau Boschberg.

Toekomstontwikkeling

In de toekomst willen ze graag hun vleugels spreiden. Niet zo zeer in de groei van hun bureau – “wij hebben veel te graag zelf contact met de klant” – maar wel in de diversiteit aan opdrachten, misschien over andere gewest- of taalgrenzen heen. “We blijven heel graag opdrachten voor de culturele sector doen, maar variatie mag. Als je hier uit het raam kijkt, zie je op de Zoo. Zij mogen altijd wel eens komen aanbellen. Maar we staan ook te popelen om samen te werken aan grotere opdrachten, als een soort Gesamtkunstwerk, met bijvoorbeeld interieurvormgevers, modeontwerpers, architecten, kortom ontwerpers uit andere disciplines.”

Laura en Sang willen niet te snel groeien. “De curve van Bureau BoschBerg gaat nu niet stijl omhoog. Dat was en is nu nog steeds niet onze ambitie. We werken van opdracht tot opdracht, en gaan zo stap voor stap verder op het ingeslagen pad. We hebben en willen geen hoge pieken, want dan krijg je ook grote dalen.” Het bureau groeit gestaag. Heel natuurlijk zelfs, gestoeld op passie, veel passie. En Laura en Sang hopen dat hun passie voor dit beroep alleen maar verder toeneemt. “Het voelt niet aan als een job. Wij tellen niet af naar het weekend. Het is de gewone gang van zaken.”