ESG Green & HNST jeanscollection

Designbureau
HNST
Designer
ESG Green European Spinning Group + Pinkeye (Visual identity)
Opdrachtgever
HNST

De innovatief duurzame HNST jeanscollectie is het resultaat van de samenwerking van een creatieve start-up met vele andere partners.

In een eerste fase was er de uitzonderlijke samenwerking met textielbedrijf European Spinning Group (ESG) dat textielgarens produceert voor verschillende markten en toepassingen. Beide partners kozen elk al eerder voor open innovatie, co-creatie en circulair design als business model. Het ESG Green garen dat gebruikt wordt voor het weven van de HNST jeanscollectie symboliseert dit nieuwe “design denken” in klassieke sectoren.

De samenwerking tussen ESG en HNST vond de jury een Henry van de Velde Award waard als positief en inspirerend signaal dat de volledige waardenketen belangrijk is in het designproces en dat co-creatie en samenwerking tussen de creatieve sector, de sociale economie, de lokale textielindustrie en partners in onderwijs en onderzoek op alle vlak lonen. Vooral in de textielindustrie is dit een erg positieve ontwikkeling omdat deze toch de tweede meest vervuilende sector ter wereld is. ESG en Tom Duhoux (HNST) werkten beiden met Texperium, een open innovatiecentrum dat innoveert op het gebied van hoogwaardig post consumer textielafval en –recyclage, toen ESG er hoorde van het ambitieuze plan van Tom Duhoux om de meest duurzame jeans ter wereld op de markt te brengen.

ESG had al een garencollectie ontwikkeld uit afgedankte kleding (katoen of denim) die wordt ingezet in verschillende textieltoepassingen en gepromoot wordt binnen hun #hackyourjeans co-creatie project, maar de compositie beantwoordde niet helemaal aan de (strenge) eisen die Tom stelde op vlak van circulair ontwerp. ESG omarmde deze uitdaging om een garen te ontwikkelen dat geschikt zou zijn voor de HNST jeanscollectie. HNST zamelt zelf met sociale partners (kringwinkels) via de #timetoharvest actie de afgedankte stoffen in en controleert deze bij Centexbel op de aanwezigheid van schadelijke chemische stoffen.

Op voorstel van Tom Duhoux werd door ESG een garen ontwikkeld en gesponnen uit de 50% afgedankte jeans die HNST aanleverde en uit 50% Tencel® dat gemaakt is van houtpulp, meestal van eucalyptusbomen, en heel duurzaam is. Met dat garen is HNST dan verder aan de slag gegaan. Ook voor ESG is deze samenwerking en innovatie binnen hun diversificatiestrategie erg belangrijk.

HNST - Shredder, fotograaf Ward Coertjens, Copyright HNST
HNST - Spinnen, fotograaf Maikel Cozijns, Copyright HNST

ESG Green - Voorbeeld van circulaire economie

Met ondermeer deze samenwerking wil ESG een voorbeeld zijn voor andere bedrijven en andere industrieën om dergelijke opportuniteiten te omarmen. Productiebedrijven kunnen leren van ontwerpers en start-ups, en omgekeerd. 108 109 De ESG Green garencollectie ligt aan de bakermat van circulaire eindproducten van industriële bedrijven, start-ups en van grotere ecologisch bewuste modeketens. Maar in de visie van ESG binnen de circulaire gedachte is een commercieel product op de markt brengen niet voldoende. Via het #hackyourjeans project waarbij verschillende (student-)ontwerpers aan de slag gaan met het post-consumer recycled materiaal, en via publieke presentaties, hoopt ESG hun verhaal en het traject van inzameling tot productcreatie met de buitenwereld te delen en burgers en consumenten bewust te maken van het concept “circulaire economie”. Ze willen aantonen dat ook upcycling tot hoogwaardige textieloplossingen mogelijk is voor afgedragen kleding. Ook werkt ESG nauw samen met ontwerpers en ondernemingen die mee nadenken over de ecologische uitdagingen en de afvalberg, en hopen ze de (KMO) maakbedrijven te kunnen overtuigen van het idee dat de volledige waardeketen belangrijk is in het designproces en dat co-creatie en samenwerking loont.

HNST - FESTIVAL salopette, fotograaf Britt Guns, Copyright HNST
HNST - BOLL jacket, fotograaf Britt Guns, Copyright HNST

HNST Jeanscollectie - De meest duurzame jeans ter wereld

De productie van de HNST jeans moest transparant zijn en in de EU gebeuren, en helemaal volgens de regels van de circulaire economie. HNST klopte aan bij ItalDenim (Italië) om een doek te weven waarbij het ESG Green garen als inslag gecombineerd wordt met een kettinggaren van ItalDenim zelf. Na uitvoerig testen werd de ideale garendikte voor het geweven doek bereikt. Het innovatieve kleurproces van het garen bij ItalDenim is een ander belangrijk onderdeel, waarbij er geen schadelijke chemicaliën of zware metalen gebruikt worden en het indigo met een natuurlijke stof gefixeerd wordt op het garen in plaats van een synthetisch fixeermiddel, zoals gebruikelijk. Met dit doek ontwikkelde HNST een circulair product. Het team ontwierp en liet zelf afschroefbare en herbruikbare knoppen produceren, borduurde rivetten in plaats van de typische metalen spijkers, koos voor een achterzaklabel van jacron op basis van cellulose i.p.v. (synthetisch) leer en verstevigde het kruis om scheuren aan de liesstreek te vermijden. Ook in de afwerkingsstap, het wassen van de jeans, analyseerden ze samen met RGT alle wasrecepturen tot op stofniveau om deze te herdenken en nieuwe recepturen te bedenken waarbij er geen schadelijke stoffen gebruikt worden. De zeefdruk op de binnenzakken gebeurt met een inkt die PVC-vrij is. Maar dit volstaat niet om de duurzaamste jeans te worden. Omdat het onderhoud 25% van de totale milieu-impact bepaalt, lanceerde HNST de Morning After Spray, een spray gemaakt van probiotica die de jeans volledig natuurlijk opfrist zonder gebruik te maken van chemie of zonder dat de jeans in de wasmachine moet worden gestoken. Omdat ze dit als onderdeel van het productontwerp zien, krijgt de klant de spray bij aankoop van de jeans. Om de keten ook te sluiten zit in de aankoopprijs een waarborg, die klanten terugkrijgen als korting bij de aankoop van een nieuwe HNST jeans, als ze de oude jeans terug inleveren. Dat geeft HNST de kans de jeans opnieuw zo hoogwaardig mogelijk te valoriseren, en opnieuw samen met partners uit de sociale economie. HNST lanceerde in maart 2018 haar eerste jeanscollectie, bestaande uit acht verschillende jeansmodellen. Het is de bedoeling dat er elk jaar een nieuwe inzamelactie voor oude kledij komt om op die manier de ‘urban fibres’ voor de nieuwe collectie te oogsten.

HNST - Portretfoto Tom Duhoux, fotograaf Nico Caignie, Copyright HNST