Eerder dan een volledig overzicht, toont het boek een selectie uit het werk van zijn studio visionandfactory, vanuit een caleidoscopische benadering. Het is niet chronologisch of thematisch geordend maar volgens kleur oplopend zoals het kleurspectrum. De uitspraak ‘Denk in kleur, ook al hou je van zwart-wit’, is een van de handelsmerken van de studio en contextualiseert Puttaerts visie op de maatschappelijke betekenis van kunst en design.
Het boek is structureel opgebouwd met een intro-essay van de Britse designcriticus Rick Poynor en volgens één rode draad, in zwart-wit welteverstaan: een glossary en een redactionele mix van tekst en beeld door Steven Cleeren, die aan de hand van ankerpunten de visie van Puttaert op grafisch ontwerp en het artistieke denken uiteenzet. In een laatste deel is een uitgebreide index verwerkt die alle medewerkers die ooit deel uitmaakten van de studio vermeldt. Dankzij de eigenzinnige vormgeving blijft daarin het credo ‘Think in Colour’ cruciaal. Het boek met zijn surrealistisch gehalte is daarom bedoeld voor de internationale markt, voor iedereen met interesse in alle tussenvelden tussen kunst en design.
Met een boekband in irisdruk en het kleurrijke binnenwerk is dit boek daar ook letterlijk een treffende illustratie van. Dankzij de thermoinktlaag op de cover verdwijnt vanaf 27 °C al het zwart en worden de onderliggende kleuren en boodschappen zichtbaar.