Weinigen konden bij de start in 1946 voorspellen dat de plaatselijke fietshandelaar Curana in 2010 de Henry van de Velde Award Bedrijf zou winnen.
Door Bie Luyssaert
Van plaatselijk fietshandelaar evolueerde grootvader Gerard Werbrouck al snel tot producent van fietsonderdelen voor fietsfabrikanten. Zijn leveranciers werden dus zijn klanten. Tot voor kort was Curana nog gevestigd in het grootouderlijk huis in Roeselare, nu wacht hen een grote, nieuwe ruimte in Ardooie met maar liefst 400 m² showroom & kantoor, 400 m² R&D en een gigantische productiehal.
In de vroege jaren ’90 komen kleinzonen en broers Dirk en Geert Vens samen aan de leiding van Curana. Al snel beseffen de broers dat ze het roer drastisch moeten omgooien. Het productaanbod van spatborden en bagagedragers is traditioneel, volgt de markt en is vooral bestemd voor de binnenlandse markt. In 1999 nemen ze dan ook de drastische beslissing om design te introduceren in hun producten. Ze doen dit samen met Adriaan Debruyne, toen nog zaakvoerder van ontwerpbureau Pilipili. De voordelen van deze beslissing zijn legio. Vanaf nu maken ze unieke producten met een meerwaarde waarvoor de fietsfabrikanten meer willen betalen.
C-couture Cuban spatbord, design Adriaan Debruyne, foto Adriaan Debruyne C-couture Candy E-FLoad bagagedrager met geïntegreerde batterij, design Adriaan Debruyne, foto Adriaan Debruyne Het nieuwe motto ’Wat een ander doet, dat doen wij niet!’ blijkt een schot in de roos. In 1999 is 45% van de totale productie bestemd voor de export, tegen 2006 is dit al meer dan 90%. Ondertussen is nog slechts 5% van de totale productie bestemd voor de Belgische markt. De eerste ontwikkeling was meteen een volledig nieuw product met een eigen productietechniek. Sindsdien maakt Curana producten die radicaal anders zijn dan die van de concurrenten, zowel naar materiaalgebruik, geïntegreerde functies als innovatieve concepten. Een goed voorbeeld hiervan is een concept van bagagedrager, spatborden, jasbeschermer en kettingkast. De afzonderlijke onderdelen hiervan zijn elk verbeterd (lichtere materialen die bijvoorbeeld ook makkelijker bedrukbaar zijn, een bagagedrager met geïntegreerd achterlicht,…), maar vormen samen ook een echt geheel. Dit sluit helemaal aan bij de evolutie van de fiets naar een lifestyleproduct. De onderdelen moeten niet alleen hoogwaardig zijn, maar ook mooi.
Door intensief contact met fietsproducenten van over de hele wereld, besefte Curana dat de onderdelen afzonderlijk niet voldoende doen dromen. Om de producenten nog duidelijker te maken waar Curana voor staat, tonen ze sinds kort op beurzen conceptfietsen, handgemaakte fietsen die de filosofie van Curana tot in de kleinste details tonen. Het resultaat is verbijsterend. Plots worden de producten als set verkocht, terwijl vroeger de producent uiteindelijk bijvoorbeeld enkel voor de spatborden ging. Enkele producenten willen zelfs meteen de hele fiets kopen, ook al biedt Curana die niet meteen aan. De C-Couture conceptfietsen noemen Candy, Chrono, Commuter, Cuban en Cult. Deze onderscheiden zich op verschillende manieren, ondermeer door de mogelijkheid van het digitaal drukken op de onderdelen, waardoor een coutureaanpak mogelijk wordt.
Fload, bagagedrager met geïntegreerd achterlicht, design Adriaan Debruyne, foto Adriaan Debruyne De twee meest tot de verbeelding sprekende samenwerkingen die voortkomen uit de innovatieve aanpak van Curana is enerzijds de samenwerking met Suntour, een Taiwanees producent van ondermeer geveerde voorvorken en cranksets. Suntour wil binnenkort elektrische fietsen op de markt brengen. Een groot probleem hierbij is de integratie van de batterij, die meestal visueel onaantrekkelijk op de fiets wordt aangebracht. Nadat ze de conceptfietsen van Curana zagen, hebben ze hen gevraagd om een innovatieve bagagedrager te ontwerpen waarin de batterij geïntegreerd is. Daarnaast is ook het Italiaanse Selle Royal komen aankloppen. Deze wereldleider in fietszadels werkt samen met Curana om zadels, kettingkasten en spatborden op elkaar af te stemmen naar look en feel. Het resultaat is in september 2010 gepresenteerd op Eurobike in Friedrichshafen. Deze CLite kettingkasten en spatborden zijn gemaakt uit een sandwich composietmateriaal (aluminium-kunststof-aluminium). Curana is wereldwijd de grootste afnemer van dit composietmateriaal en via de producent heeft Curana het alleenrecht om dit materiaal in de fietsensector te gebruiken.
C-couture Commuter, design Adriaan Debruyne, foto Adriaan Debruyne De designopdracht bij Curana is al een tijdje te groot geworden voor één enkele ontwerper. Naast Adriaan Debruyne heeft Curana een eigen designteam van 2 productontwikkelaars en een CAD-tekenaar en doet het extern beroep op Pilipili en Julian Gonzalez. Ook Dirk Vens zelf besteedt zeer veel tijd aan de productontwikkeling in het bedrijf, omdat hij ervan overtuigd is dat design alleen maar succesvol kan zijn als strategie als het door iedereen, ook door de bedrijfsleiding, erkend en aangevoeld worden. Geen wonder dat Curana in 2008 de DME Award voor strategisch designmanagement in de categorie kleine bedrijven kreeg.
Zelf verwacht Dirk Vens veel van de nieuwe ontwikkeling MagiQ, een magnetisch bevestigingssysteem waarmee op meerdere plaatsen op de fiets bagage kan vastgemaakt worden. Een systeem voor ’blinds and blonds‘, zoals hij zelf zegt, omdat het systeem heel eenvoudig werkt en de bagage door de magnetische aantrekkingskracht blindelings op de fiets kan vastgemaakt worden. Opnieuw heeft hij een alleenrecht voor de fietsindustrie op het magneetsysteem en zijn er intensieve contacten met de tassenindustrie, zodat we binnenkort allemaal onze fietstas maar op onze fiets te gooien hebben.
C-couture Cult, design Adriaan Debruyne, foto Adriaan Debruyne