De Henry van de Velde prijs voor Bedrijf gaat dit jaar naar Modular.
In 1980 werd het bedrijf met West-Vlaamse roots opgericht door Paul Rommens en Jan Meyfroidt als 'Inter-Beams', een importbedrijf van het Franse Mole-Richardson. Inter-Beams was absoluut pionier op het vlak van de introductie van laagspanningsverlichting op de Belgische markt.
Al snel was importeren voor de twee creatievelingen niet genoeg en in 1983 introduceerden ze hun eerste eigen modellen op de markt, Una, Jules en Apostrophe, buitenverlichting op laagspanning, snel gevolgd door de introductie van het jacksysteem Modupoint, waardoor de klant zelf kan kiezen welke spots hij in het systeem gaat pluggen. Vanaf 1987 wordt de export één van de nieuwe steunpilaren. Deze verdere internationalisering gaat gepaard met een naamsverandering van Inter-Beams naar Modular Lighting Instruments. Van dan af gaat het snel. De producten van Modular vallen niet alleen op door hun industriële, intrigerende en ietwat eigenzinnige look, maar ook door de zin voor vernieuwing van de twee ontwerpers en de opvallende en fel gesmaakte beeldcampagnes, waarin er minstens evenveel verteld wordt over levenswijze en zin voor non-conformisme als over de kracht van verlichting.
Modular gelooft heel sterk in het totaalconcept en dat toont zich doorheen de hele organisatie. De conceptfase en productontwikkeling gebeurt met eigen medewerkers: van ontwerp en prototype tot verdeling. Ook standenbouw, het opzetten van communicatiecampagnes, het uitwerken van lichtstudies, alles gebeurt binnenshuis. De campagnebeelden sluiten sterk aan bij de opvallende beursstanden die de bezoekers steeds weer verrassen.
Rond de eeuwwisseling splitsen sommige entiteiten zich af. Zo wordt Fractal (1996) een onafhankelijke standenbouwfirma en RotoR (2004) een communicatiebedrijf dat ook aan ontwerpen doet, maar telkens met een sterke link met Modular en met dezelfde spirit.
Na de dood van Jan Meyfroidt in 2002 gaat Paul Rommens verder en wordt gekeken hoe Modular zich kan klaarstomen voor de toekomst. Er wordt heel wat tijd en energie geïnvesteerd om een professionele en concurrentiële entiteit op poten te zetten. Het ISO 14001 certificaat werd door Modular als eerste verlichtingsbedrijf behaald.
Hierdoor kan Modular ondermeer gaan samenwerken met Volvo voor de showrooms van deze Zweedse autobouwer. Ook wordt vaker dan voordien gewerkt met externe ontwerpers als Vincent Van Duysen, Joël Claïsse en Luc Vincent. Dit positieve groeiritme resulteert in april 2004 in een overname van Modular Lighting Instruments door de Britse Kapitaalinvesteringsmaatschappij CVC. PLI (Partners in Lighting International), de holding onder CVC wordt een strategische speler op de verlichtingsmarkt met zowel Massive als Modular in haar portefeuille.
Het dagelijkse bestuur komt later in handen van Lieven Messiaen, Paul Rommens blijft één van de belangrijkste interne creatieve krachten. Anno 2005 stelt Modular no mensen tewerk en wordt het merk in ca. 60 landen verdeeld. De klanten worden op de hoogte gehouden met het tijdschrift Zinetta, waarin beelden van realisaties en productfiches gemengd worden met lifestyle-artikels in de gekende a-typische Modularhuisstijl. De Henry van de Velde Prijs voor Bedrijf is een bekroning voor 25 jaar durf, eigenheid en inzet en een stap voor de komende 25 jaar.