Dark

Dark bestaat als firma 4 jaar en is 3 jaar operatief. In deze korte tijdspanne is het bedrijf er in geslaagd een duidelijke plaats te veroveren op de Europese markt met eigenzinnige en opvallende verlichtingstoestellen.

Door Bie Luyssaert

De kunst van het anders zijn

Als verlichtingsfirma jezelf Dark noemen is een meer dan duidelijk statement. Dark wil bewust anders zijn en dat vertaalde zich reeds bij de start in 2000 in een aantal bewuste keuzes.

De eerste keuze was om enkel met externe, niet noodzakelijk bekende ontwerpers te werken. Dit is ook gelukt door consequent te kiezen voor ontwerpers die graag buiten de lijntjes kleuren en vakgebiedoverschrijdend bezig zijn. Marnick Smessaert, de zaakvoerder van Dark, noemt hen allen "young & angry" vormgevers.

Daarnaast kiest Marnick Smessaert bij zijn keuze van nieuwe producten voor originaliteit. Geen enkele lamp mag een kopie zijn van reeds bestaande verlichtingstoestellen en Dark geeft ook niemand de kans om hen te kopiëren. Op alle drukwerk en op de site worden eventuele snoodaards verwittigd dat kopiëren leidt tot serieuze financiële risico's.

Deze twee basisregels zorgen ervoor dat Dark een collectie heeft die sterk afwijkt van wat vele verlichtingsfabrikanten brengen. De creatie van de lampen is niet gebonden aan materialen, een machinepark of een reeds bestaande collectie. Dark zoekt ontwerpers met een idee rond wat verlichting zou kunnen zijn.

In 2001 bracht Dark 7 ontwerpers, ondertussen is de groep aangegroeid tot 14 vormgevers met een zeer diverse collectie waarbij durf en emotie centraal staan. Dark ziet zijn ontwerpers dan ook niet als een marketingstrategie, maar als de basis, als de bron van creativiteit van waaruit alles vertrekt. Samen met de ontwerper stapt de firma in het ontwikkelingsproces, samen zoeken ze naar oplossingen om het idee werkelijkheid te doen worden. Door het steeds wisselend creatieproces heeft Dark een zeer gevarieerde collectie, die toch zeer combineerbaar is.

Dark engageert zich niet alleen naar zijn ontwerpersgroep, maar ook naar zijn klanten. Op het moment dat ze geloven in een idee en het gaan realiseren, maken ze er meteen ook een oplage van. Dit betekent dat het product ook kan geleverd worden bij bestelling, zonder lange wachtlijsten. Deze service heeft ervoor gezorgd dat Dark op 3 jaar tijd exporteert naar 21 landen. De firma is gestart met België en de buurlanden en levert nu tot in Australië, Mexico en de Verenigde Staten van Amerika. Het feit dat ze met hun producten naast de Henry van de Velde Prijzen ook Red Dot Awards, de Nederlandse Designprijzen en de D&D Awards binnenhaalden. heeft hun imago in het buitenland natuurlijk verder versterkt.