Jaga

Jaga is een schitterend voorbeeld van een bedrijf dat dankzij de ver doorgedreven implementatie van design commerciële successen blijft boeken, ondanks de huidige economische recessie.

Door Inge Vranken

Dit familiebedrijf uit Diepenbeek bestaat al 41 jaar en is momenteel marktleider in decoratieve Low-H2O (lage waterinhoud) en zuinige Boost radiatoren voor woningbouw of bouwprojecten. Haar succes heeft ze vooral te danken aan het voortdurend bedenken van zeer innovatieve verwarmingsconcepten en -producten, waarbij ook steeds met andere productietechnieken en nieuwe materialen gezocht wordt naar een verfrissende, nieuwe vormgeving. De recentste radiatoren van Jaga (Accolade, Geo, Strada, lguana en Knockonwood) vormen hiervan de mooiste illustratie. Jaga deed hiervoor beroep op het ontwerpbureau Nivo Design (Hasselt) van Ivo Nysten, die als ontwerper steeds vanuit andere invalshoeken, technieken of materialen de platgetreden paden wil verlaten. Voor Jaga wordt hij voor het volledige ontwikkelingsproces ingeschakeld, gaande van het eerste idee tot en met de introductie op de markt.

Knockonwood (2003), ontworpen door/created by Ivo Nysten. © Marc Scheepers.
Knockonwood (2003), ontworpen door/created by Ivo Nysten. © Marc Scheepers.

leder jaar stijgen de omzetcijfers en het personeelsaantal : 400 in 2003, waarvan er 32 tewerkgesteld zijn in de eigen afdeling Research and Development. Jaarlijks wordt er meer dan 3.750.000 euro geïnvesteerd in onderzoek, ontwikkeling en nieuwe technieken. In 2001 werd de fabrieksruimte fors uitgebreid tot 45.000 m².

Het is dan ook geen toeval dat Jaga al heel wat designprijzen in de wacht sleepte, en dit met verschillende verwarmingstoestellen (Trophée d'Or du Design 1997. DesignPlus Award 1999, iF Award 2000 en 2003). Dankzij deze internationaal gerenommeerde prijzen staat Jaga als enig Belgisch bedrijf genoteerd in de European Design Ranking.

De Henry van de Velde Prijs voor Bedrijf lag dus al geruime tijd binnen bereik.