Design is een brede discipline. De Henry van de Velde Awards zetten dan ook een gevarieerd scala aan designdisciplines in de kijker. Om het beste binnen elke categorie te detecteren, beroepen we ons op een professionele jury.
Ook dit jaar bestaat de jury van de Henry van de Velde Awards uit juryleden met een rijke en diverse ervaring in zowat alle takken van design. Onder het toeziend oog van juryvoorzitter Chris Baelus zullen zij alle inzendingen wikken en wegen om tot een gedegen overzicht van drie winnaars per categorie te komen.
De jury die de inzendingen zal bekijken bestaat uit Bas Sturm, Bie Luyssaert, Brigitte Mouligneau, Elien Haentjens, Fabienne Beernaert, Herman Konings, Hilde Peleman, Jynse Cremers, Max Borka, Nansi Van Geetsom, Ronald Bastiaens, Siegrid Demyttenaere, Stefaan Vandist en Virginia Tassinari.
Chris Baelus was hoogleraar productontwikkeling aan de Universiteit Antwerpen. Hij studeerde in 1981 af als industrieel ontwerper aan het NHIBS / Henry van de Velde-instituut. Na enkele jaren als zelfstandig designer gewerkt te hebben koos hij voor het onderwijs en het onderzoek in de productontwikkeling. Tot zijn emeritaat in 2020 bleef hij verbonden aan de Faculteit Ontwerpwetenschappen van de Universiteit Antwerpen.
Bas Sturm studeerde industrieel ontwerpen aan TU Delft. Hij werkte onder meer voor DAF, Philips en GE Plastics en was partner bij het ontwerpbureau NLA Industrial Design. Tussentijds doceerde hij parttime aan Design Academy Eindhoven. Als Bedrijfsadviseur bij VLAIO Team Bedrijfstrajecten is hij intensief betrokken bij innovatieprojecten bij Vlaamse ondernemingen.
Bie Luyssaert startte als Hoofd publiekswerking & communicatie bij het Design Museum Gent in 2020. Ze ontdekte haar liefde voor design in al zijn aspecten sinds 1999 bij Design Vlaanderen. Meer dan 20 jaar Vlaams design promoten en designers ondersteunen zorgde voor een grondig inzicht in het Vlaams designlandschap.
Brigitte Mouligneau studeerde rechten en werkte voor de Leuvense Rechtsfaculteit en de Vlaamse overheid. Vanuit haar aandacht voor de meer complexe langetermijnuitdagingen groeide haar interesse voor duurzame transities en netwerkmanagement. Zo kon ze in 2016 aan de slag bij Vlaanderen Circulair waar ze zich vanaf 2018 als Transition Manager focust op de omslag naar een circulaire economie in Vlaanderen.
Hilde Peleman werd na haar studie kunstgeschiedenis en archeologie aan de UGent in 1983 zaakvoerder van Copyright Bookshop, met een eerste vestiging in Gent, later ook in Antwerpen. Ze heeft een grote interesse in kunst, architectuur, fotografie, design, mode en grafisch ontwerp in de brede zin van het woord. Ze startte haar uitgeverij Copyright Slow Publishing waar zonder haast boeken worden uitgegeven over architectuur en design.
Als kunsthistorica schrijft Elien Haentjens al 15 jaar over design, kunst en architectuur voor diverse bladen, publicaties en websites. Daarnaast cureert en organiseert ze sinds 2012 tentoonstellingen en residenties voor ontwerpers, vooral in Brazilië, en is ze sinds 2018 verbonden aan het Gentse KASK School of Arts. Elk jaar zetelt ze in diverse jury’s en commissies.
Fabienne Beernaert is lector, onderzoeker en coördinator van de opleiding Design for Impact aan LUCA School of Arts Gent. Ze ondersteunt creatievelingen in het aanpakken van complexe maatschappelijke uitdagingen en in samen 'wicked problems' oplossen. Fabienne gelooft in de kruisbestuiving van disciplines, in het empoweren van studenten, in de cross-over tussen onderwijs, onderzoek en het creatieve werkveld.
Herman Konings is veranderingspsycholoog en trendanalist, en een veelgevraagd spreker. In 1992 richtte hij het trendstudiebureau Pocket Marketing/nXt op in Antwerpen. Herman is een bevlogen reiziger in de wondere wereld van passies en interesses, van trends en toekomstverwachtingen, van wat is en wat zou kunnen zijn. In 2021 bracht hij zijn zevende boek Gap The Mind — De impact van mindblowing gebeurtenissen op mens, markt en maatschappij uit.
Jynse Cremers was 10 jaar academisch directeur van de bacheloropleiding Digital Design & Development aan Howest in Kortrijk. Ze is momenteel docent Digital Design en gidst vol passie de nieuwste generatie digitale makers door onze complexe en erg geconnecteerde wereld. Ze is ervan overtuigd dat digitale innovaties een grote meerwaarde hebben voor onze maatschappij. Ze is lid van de Raad van Bestuur van School of Arts Gent.
Max Borka was als journalist, radiomaker en kunstcriticus actief, voor hij directeur van de Stichting Interieur en later van designbrussels werd, DAMn° magazine mee oprichtte, en Mapping the Design World lanceerde, een platform rond social design. Als tentoonstellingsmaker werkte hij vooral voor Duitse musea. Hij schreef boeken en catalogi, en doceerde aan diverse hogescholen. Recent leidde hij State of Design Berlin en de Berlin Design Week. Momenteel schrijft hij een Einstein biografie.
Nansi Van Geetsom is opleidingsmanager van het postgraduaat Space & Service Design aan Thomas More en senior lecturer en researcher in services design en service omgevingen. Ze studeerde interieurarchitectuur en opleidings- en onderwijswetenschappen en als internationaal coördinator van ID&A richtte ze het netwerk GIDE op. Design thinking voor onderwijs en sociale ondernemingen en design for social impact zijn belangrijke topics voor haar.
Ronald Bastiaens is opleidingsdirecteur aan Howest Kortrijk. Na vijftien jaar als coördinator en docent in de opleiding Industrieel Productontwerpen staat hij vandaag in voor het onderwijs en opleidingsaanbod. Howest heeft heel wat opleidingen binnen de creatieve industrie: Industrieel Productontwerpen (IPO), Digital Design & Development (Devine) en Digital Arts and Entertainment (DAE).
Siegrid Demyttenaere is stichtend vennoot, uitgever en creatief directeur van DAMN° magazine en ze leidt een internationaal bureau voor visuele communicatie, Waterproof. Daarnaast voert Demyttenaere een aantal privé-opdrachten uit als art director en curator voor bedrijven en instellingen, werkt ze als onderzoeker en consultant in design en geeft ze les aan LUCA School of Arts Gent.
Stefaan Vandist is partner bij innovatiebureau switchrs. Samen met collega Jan Leyssens begeleidt hij organisaties in het omarmen van duurzaamheid als opportuniteit voor innovatie en ondernemerschap. Hij is auteur van twee toekomstverkennende boeken We, Myself & A.I. en Pretopia. Dagelijks vindt hij inspiratie bij zijn brede klantenportfolio waaronder Volvo Cars Nederland, L'Oréal, Uplace en Tomorrowland.
Virginia Tassinari onderzoekt hoe filosofie kan bijdragen aan het hedendaagse designdiscours. Ze is momenteel onderzoeker en docent aan het Desis Lab van de Politecnico di Milano (IT) en LUCA School of Arts (Product Design, EMA)/KULeuven (RAAD). Ze is gastwetenschapper aan Parsons, the New School of Design (VS) en designonderzoeker bij trend- en designstudio Pantopicon. Samen met Eduardo Staszowski publiceerde ze Designing in Dark Times. An Arendtian Lexicon in 2020.
Bart Lens is de oprichter van Lens°Ass studio en werkt aan projecten gaande van architectuur en interieurontwerp tot product- en conceptontwikkeling. Hij ontwerpt voor bedrijven als Moome, Jongform, Eden Design, en werd gevraagd om Bokrijk in een nieuw tijdperk te leiden. Hij werd curator met als opdracht een innovatieve en eigentijdse blik op de museale werking voor de verschillende vakmanschappen te ontwikkelen. Als Bokrijk Bouwmeester waakt Bart mee over de DNA-waarden vanuit een overkoepelende visie op vakmanschap.
Daarnaast zijn er ook een aantal juryleden die zullen bepalen wie met de Lifetime Achievement, Young Talent, Company en Ecodesign by OVAM Award naar huis gaan, namelijk Annelies Thoelen, Brigitte Mouligneau, Elien Haentjens, Heren Loebas, Inge Vranken, Katrien Laporte, Max Borka en Vic Cautereels.
Chris Baelus was hoogleraar productontwikkeling aan de Universiteit Antwerpen. Hij studeerde in 1981 af als industrieel ontwerper aan het NHIBS / Henry van de Velde-instituut. Na enkele jaren als zelfstandig designer gewerkt te hebben koos hij voor het onderwijs en het onderzoek in de productontwikkeling. Tot zijn emeritaat in 2020 bleef hij verbonden aan de Faculteit Ontwerpwetenschappen van de Universiteit Antwerpen.
Annelies Thoelen is curator bij Z33. Met een master kunstwetenschappen en doctoraat startte ze in 2013 bij Design Vlaanderen. Ze is verantwoordelijk voor projecten rond het Vlaamse designbeleid en zetelt als internationaal adviseur vormgeving in de beoordelingscommissie van het Stimuleringsfonds voor Creatieve Industrie in Rotterdam. Ze is lid van de editorial board van het Tijdschrift voor Interieurgeschiedenis en Design en doceert designgeschiedenis en -actualiteit aan LUCA School of Arts in Genk.
Brigitte Mouligneau studeerde rechten en werkte voor de Leuvense Rechtsfaculteit en de Vlaamse overheid. Vanuit haar aandacht voor de meer complexe langetermijnuitdagingen groeide haar interesse voor duurzame transities en netwerkmanagement. Zo kon ze in 2016 aan de slag bij Vlaanderen Circulair waar ze zich vanaf 2018 als Transition Manager focust op de omslag naar een circulaire economie in Vlaanderen.
Als kunsthistorica schrijft Elien Haentjens al 15 jaar over design, kunst en architectuur voor diverse bladen, publicaties en websites. Daarnaast cureert en organiseert ze sinds 2012 tentoonstellingen en residenties voor ontwerpers, vooral in Brazilië, en is ze sinds 2018 verbonden aan het Gentse KASK School of Arts. Elk jaar zetelt ze in diverse jury’s en commissies.
Stijn D’Hondt en Peter Van de Sijpe startten zeven jaar geleden hun eigen creatieve studio Heren Loebas op, waar ze visuele werelden creëren voor mensen, plaatsen, bedrijven en organisaties. Daarbij zoeken ze telkens het evenwicht tussen kunst en communicatie. Met andere woorden: mensen raken met design. Ze bouwden een klantenbestand uit tot over de landsgrenzen heen. In 2020 won Heren Loebas een Henry Van de Velde Graphics Award met de campagne B401 Bruggenbouwers voor Stad Gent.
Inge Vranken studeerde kunstwetenschappen aan de KULeuven en was sinds 1986 bij de overheid actief als kunstadviseur. Vanaf 1991 bouwde zij mee Design Vlaanderen uit en focuste zij zich naderhand vooral op het cureren van de tentoonstellingen in de Design Vlaanderen Galerie en op de coördinatie van de Henry van de Velde Awards. Dat laatste zette zij verder na de fusie in 2016 met Flanders DC en FFI en toen werd zij ook de antenne voor de designsector in Vlaanderen. In 2022 is zij gestopt met werken.
Katrien Laporte was gedurende 20 jaar manager in verschillende kunstenorganisaties. Van 2007 tot 2012 werkte ze op het vlak van cultuurbeleid als adviseur cultuur van de schepen van cultuur, toerisme en festiviteiten. Sinds 2013 leidt ze het Design Museum Gent.
Max Borka was als journalist, radiomaker en kunstcriticus actief, voor hij directeur van de Stichting Interieur en later van designbrussels werd, DAMn° magazine mee oprichtte, en Mapping the Design World lanceerde, een platform rond social design. Als tentoonstellingsmaker werkte hij vooral voor Duitse musea. Hij schreef boeken en catalogi, en doceerde aan diverse hogescholen. Recent leidde hij State of Design Berlin en de Berlin Design Week. Momenteel schrijft hij een Einstein biografie.
Vic Cautereels is productdesigner van people-centered design experiences, en researcher van eenvoud. Hij is tevens hoofd van Studio TurnAround aan Design Academy Eindhoven. Tijdens zijn internationale carrière ontwikkelde hij een bijzondere affectie/aversie voor plastics. Hij was actief als Global Vice President Design in DeSter en Director Design EMEA voor Tupperware Brands. Hij studeerde industriële vormgeving aan het NHIBS Antwerpen.