The Adult Playground is een reeks van banken om ouders die met hun kinderen meegaan naar het speelplein te stimuleren om te bewegen.
The Adult Playground is een reeks van banken om ouders die met hun kinderen meegaan naar het speelplein, te stimuleren om te bewegen. Elke bank activeert een speciale spiergroep en vereist enige kracht om te gaan zitten. De banken werden ontwikkeld in samenspraak met fysiotherapeuten als antwoord op de vraag: hoe kunnen we mensen bewustmaken van het belang van krachttraining na hun dertigste?
Doordat gebruikers hun evenwicht moeten bewaren, worden bij de Wip Bank het hart, de rug, de bilspieren en de benen aangesproken, wat de stabiliteit en coördinatie bevordert. De Squat Bank is ontworpen om de heupen, benen en bilspieren te activeren en daagt gebruikers uit om vanuit een lage zitpositie op te staan zonder de handen te gebruiken. De Klim Bank staat op een hoogte waarop geklommen moet worden en richt zich op het hart, de armen, schouders en rug en stimuleert de kracht en het uithoudingsvermogen van het bovenlichaam. De Glij Bank combineert de functies van een bankje en een glijbaan en activeert de armen, schouders en bovenbenen voor een dynamische trainingservaring.
Eens de dertig gepasseerd, verlies je elk decennium 10% van je spierkracht. The Adult Playground herinnert daaraan op een fijne tongue in cheek-manier. Door te spelen met de vorm van de bank worden volwassenen uitgedaagd, krijgen we een vrijgeleide om mee te spelen en werken we op een democratische manier aan onze gezondheid. Een campagne zoals er meer mogen zijn.
Als communicatiebureau nemen we normaal alleen deel aan reclameprijzen. Maar deze award overstijgt alles, het is een erkenning dat onze ideeën ook andere jury's kunnen overtuigen met hun design en hun positieve impact op de maatschappij. Het is dan ook een hele eer om de belangrijkste designprijs van België te winnen.
Wij, AKQA Brussels, hebben deze banken bedacht als antwoord op de vraag van onze klant, Helan Onafhankelijk ziekenfonds. De kwestie: hoe kunnen we mensen bewust maken van het belang van krachttraining na hun dertigste? Vanaf de leeftijd van 30 verliezen we elk decennium 10% spiermassa. Het maakt van 30 een cruciale leeftijd om te beginnen met goede gewoonten en het verlies van spiermassa tegen te gaan. Dit is echter niet gemakkelijk omdat het de leeftijd is waarop veel mensen ook kinderen hebben en tijd te kort hebben om te sporten.
Met dit project hebben we de vijand van bewegen, de luie bank, omgevormd tot een workout-tool. Hoewel de meesten van ons weten dat lichaamsbeweging nodig is voor onze gezondheid, kiezen we voor activiteiten die vooral gericht zijn op cardiovasculaire gezondheid. Het belang van spiertraining wordt vaak over het hoofd gezien. Door je spieren te trainen, verbeter je het functioneren van je hele lichaam, met veel fysieke voordelen voor oudere mensen. Traditionele gezondheidscampagnes zijn echter vaak niet effectief, omdat mensen niet graag horen wat ze moeten doen. Door middel van behavioural design slaagden we erin om de boodschap over te brengen en ons publiek te laten beginnen met bewegen, zonder dat er woorden aan te pas kwamen.