Dripl Refill Point is een dispenser waar je een drinkfles of glas kan vullen met natuurlijke en suikerarme drinks.
Dripl Refill Point is een drankdispenser voor kantoren waar je een drinkfles of glas kan vullen met gezonde smaken. Het toestel filtert en koelt leidingwater, voegt er bruis aan toe en mengt het met een smaakconcentraat. Frisdrank drinken wordt op die manier gezonder én duurzamer aangezien verpakkingen en watertransport worden vermeden.
Dripl speelt in op de eenvoudige principes van gezondheid en duurzaamheid. De drankjes die afgeleverd worden, vormen een lekker en duurzaam alternatief voor de bestaande drankautomaten of fonteinen. Het product is eenvoudig en biedt toch genoeg variatie. Het bespaart op verpakking en watertransport en biedt een antwoord op de nood van bedrijven om de medewerkers gezond te houden.
Onze dagelijkse focus ligt op het oplossen van onverwachte problemen, het perfectioneren van ons product en het stroomlijnen van de productie. We werken met een complexe wisselwerking tussen hardware, software en foodtech. De frisdrankindustrie verduurzamen doe je niet zomaar. De weg is lang en uitdagend, maar deze award bevestigt dat we op het juiste spoor zitten. Het geeft ons de energie en motivatie om nog harder te werken aan de visie die we voor ogen hebben. Onze visie lijkt soms een onmogelijke opdracht en het voelt vaak als een strijd van David tegen Goliath. Met beperkte middelen nemen we het op tegen enkele giganten in de industrie, wat deze erkenning nog waardevoller maakt. Ons vuur is alvast extra aangewakkerd.
Mijn medeoprichter Lucas Moreau en ik (Colin Deblonde, red.) stonden vier jaar geleden bij een oude drankautomaat. We hielden allebei een drinkfles vast en dachten: ‘Waarom kan ik mijn drinkfles vullen met water, maar moet het altijd uit een plastic flesje of blikje komen als ik iets met een smaak wil?’ We bestudeerden de frisdrankindustrie grondig en gingen in gesprek met insiders bij de grote frisdrankgiganten. Zij vertelden ons dat het technisch mogelijk is om een circulaire oplossing te bouwen, maar dat dit niet wordt gedaan om één reden: de financiële winstmarges. Als productontwikkelaars met een duurzame mindset en tonnen ambitie beslisten we de woorden uit te spreken: ‘We gaan de frisdrankindustrie heruitvinden.'
Met Dripl willen we een verandering teweegbrengen in de manier waarop we hydrateren. We streven naar gedragsverandering en willen dat faciliteren door de beste productervaring te bieden. We introduceren een duurzamere oplossing, zonder dat de gebruiker bewust hoeft te kiezen voor duurzaamheid. Dripl is geen oplossing voor een niche die bereid is meer te betalen of gemak op te geven voor duurzaamheid. Wij spreken de massa aan door ervoor te zorgen dat bedrijven voor Dripl kiezen omdat het simpelweg de beste optie is: gebruiksvriendelijk, gezond en esthetisch. En toevallig ook nog eens de meest duurzame keuze.
Bij Dripl hebben we een duidelijke missie: de frisdrankindustrie duurzamer maken. Met het Refill Point kunnen consumenten verpakkingsvrij limonade of smaakwater drinken, zonder single-use flesjes of blikjes. Zo willen we komaf maken met de 1,3 miljard wegwerpfrisdrankverpakkingen die dagelijks worden geproduceerd. Bovendien decentraliseren we de frisdrankproductie door ter plaatse kraantjeswater en smaak te mengen, in plaats van vooraf te vullen en te transporteren. Dat zou alleen al in België 691 ton CO₂ per jaar kunnen besparen. Met deze nieuwe manier van hydrateren bieden we ook gezondere alternatieven, met minder suiker en natuurlijke ingrediënten.
In de zomer van 2024 hebben we de productie opgestart van het nieuwe model, vandaag rollen we die versie volop uit. Meer dan 300 bedrijven hydrateren inmiddels verpakkingsvrij dankzij Dripl. Met 7 miljoen vermeden verpakkingen op de teller is het onze ambitie om met het Refill Point tegen 2030 maar liefst 1 miljard verpakkingen te elimineren.