Loop Earplugs Engage

Designbureau
Loop Earplugs
Materiaal
AB, silicone, memory foam
Uitvoering
industrieel

Loop Earplugs Engage is herbruikbare gehoorbescherming die het omgevingsgeluid minimaliseert.

Loop Engage is de derde productfamilie van Loop Earplugs’ herbruikbare gehoorbescherming: oordopjes voor mensen die last hebben van geluidsovergevoeligheid, wat invloed kan hebben op hun mentale gezondheid. Engage is ontworpen met het oog op conversatie en gaat het occlusie-effect tegen: het geluid van je eigen stem dat in je hoofd weerklinkt. Door de combinatie van een akoestisch kanaal en een filter verminderen de oordopjes het volume van het lawaai zonder het te vervormen. De stijlvolle, verwisselbare oordopjes zijn beschikbaar in diverse maten.

De jury over Loop Earplugs Engage:

Een product als oordoppen, waarin weinig ontwikkeling is gebeurd de laatste jaren, is door Loop Earplugs getransformeerd tot een zeer aantrekkelijk, modieus maar ook uitstekend functionerend product, dat door verschillende doelgroepen wordt omarmd. Daarmee wordt het gebruik ervan ook in een sociale omgeving extra gestimuleerd. Het ontwerp is gebaseerd op jarenlang akoestisch onderzoek.
Loop Earplugs Engage

Wat betekent deze award voor jullie?

Met Loop Earplugs streven we ernaar mensen de controle te geven over hoe ze de wereld om zich heen ervaren. We hebben de ambitie om definitief af te rekenen met het idee dat oordopjes saai en onaantrekkelijk zijn. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie is geluidsoverlast een van de grootste hedendaagse veroorzakers van gezondheidsproblemen. We zijn vastbesloten om meer bewustzijn te creëren over hoe geluid onze kwaliteit van leven beïnvloedt. Net zoals zonnebrillen vandaag de dag een statement van persoonlijke stijl zijn, willen wij hetzelfde bereiken met oordopjes. Deze Henry van de Velde Award is voor ons een geweldige steun, aangezien het een designprijs is die laat zien dat oordopjes echte mode-accessoires kunnen zijn.

Hoe is het idee voor dit project ontstaan?

Dit concept ontstond dankzij onze levendige community. Omdat we een D2C (direct to consumer)-bedrijf zijn, hebben we een directe lijn met onze klanten. Ze deelden met ons dat ze bij het gebruik van onze oordopjes vaak last hadden van het occlusie-effect, het geluid van je eigen stem die weergalmt. Bovendien merkten velen van hen op dat ze onze Experience-oordopjes ook in sociale settings wilden gebruiken, maar dat die te hard dempen en het vermogen om een gesprek te voeren beperkten. Het was dus onze community die ons wees op een extra use case, een andere toepassing, die vroeg om een aangepast product. Oordoppen die geschikt zijn om in een sociale omgeving te gebruiken: ideaal voor conversaties, maar die wel het omgevingsgeluid wegfilteren. 

Hoe draagt het bij tot een betere wereld?

Geluidsreductie gaat verder dan alleen het beschermen van je oren tegen harde geluiden. Voor sommige mensen zijn oordopjes een waardevol hulpmiddel om omgevingsgeluid te verminderen, vooral als ze aandoeningen zoals misofonie, ADHD of autisme hebben, die hen bijzonder gevoelig maken voor geluidsprikkels. Loop wil meer bewustzijn creëren over de impact van geluid. Wat we horen of juist niet horen, bepaalt onze ervaringen. Loop wil iedereen de vrijheid geven om te kiezen hoe ze de wereld willen horen en hen de kracht geven om boven het lawaai uit te stijgen.

Loop Earplugs kreeg steun van VLAIO. Wil jij daar meer over weten? Lees dan verder op deze pagina.

Tijdens het webinar rond zorg van Flanders DC deden vier Henry van de Velde Award Winners 24 hun verhaal. Joran Liessens en Louise Haazen van Loop praatten over de ontwikkeling van Loop Engage.