KMSKA-app

Designbureau
Leap Forward
Opdrachtgever
KMSKA

De app van het KMSKA waarbij de gebruikersbeleving centraal staat.

De KMSKA-app, te gebruiken op je eigen smartphone of tablet of via een van de toestellen in het museum, geeft praktische informatie en uitleg over de kunstwerken en toont de weg doorheen de collectie van het museum. De app is bovendien personaliseerbaar en heeft een optie voor slechthorende of dove bezoekers. Het geluid komt niet uit de luidspreker van het toestel. Voorafgaand gebeurde een uitgebreid gebruikersonderzoek. Door het hele proces met alle touchpoints en alle doelgroepen in kaart te brengen, werd een product gecreëerd dat rekening houdt met elke gebruiker. 

De jury over de KMSKA-app:

Het is een voorbeeld van een app die naadloos aansluit op de beleving. De app staat volledig ten dienste van de beleving van de tentoonstelling en vult ze mooi aan. Het onderzoek vooraf startte gelijktijdig met de renovatie van het museum. De beleving van de bezoeker staat centraal. Mooi dat beleidsmakers van het museum de app als een fundamenteel onderdeel van een museumervaring zagen.
KMSKA-app

Hoe is het idee voor dit project ontstaan?

Tijdens de renovatie en het uittekenen van de bezoekersstromen merkten we al snel dat het gebouw heel complex in elkaar zit en dat we een goede manier moesten vinden om de bezoekers vlot doorheen het museum te begeleiden. Daarnaast wilden we de bezoekers onderdompelen in het museum op hun eigen ritme en diepgang. Zo kwamen we op het idee van een persoonlijke, op maat gemaakte audiogids, gecombineerd met digitale wayfinding. Dat idee werd verder gevalideerd door de schoonste 100, een brede selectie van bezoekers uit verschillende doelgroepen, specifiek tot stand gebracht om doorheen de verschillende trajecten onze ideeën en prototypes met de eindgebruikers te testen.

Wat maakt jullie project zo bijzonder?

Doorheen het gehele proces zijn we erin geslaagd om de gebruiker steeds centraal te stellen en te werken vanuit de noden en wensen van de museumbezoeker. Dat heeft niet alleen een heel toegankelijke mobiele applicatie opgeleverd, maar ook een bredere impact gehad op de organisatie van het KMSKA zelf. Een ‘mens-centrale’ mindset leidde tot een volledig inclusieve ervaring over alle touchpoints heen: van de ontvangst tot de online ticketservice. Maar ook in de app zelf gingen we nog verder: zo hebben we de app niet gewoon in meerdere talen beschikbaar gemaakt, we voegden ook een gebarentaaloptie toe. Op die manier bieden we ook slechthorende bezoekers een geweldige ervaring aan.

Hebben jullie nog verdere plannen met dit project?

In nauwe samenwerking met het KMSKA blijven we de applicatie finetunen en optimaliseren. Gebaseerd op zowel kwalitatieve als kwantitatieve inzichten hebben we een gedetailleerd plan opgesteld om de bezoekerservaring in de app te verbeteren door aanvullende functies toe te voegen en de bewustwording rond de applicatie te vergroten.

KMSKA-app