Circulaire bouwkit voor leeromgevingen

Designbureau
PG21
Opdrachtgever
Kamp C (Provincie Antwerpen)
Partners
Campus Lucas Faydherbe (Thomas More) & Vast architecten
Afmetingen
modules: 120 x 120 x 240 cm
Materiaal
reststromen en overstock van hout en multiplex, roestvrijstalen connectoren, verschillende biobased materialen
Techniek
CNC cutting (hout), laser cutting (roestvrijstalen verbindingen), 3D-printing (PLA connectoren interieurpanelen), verschillende technieken voor de productie van biobased materialen
Uitvoering
ambachtelijk

Circulaire bouwkit voor leeromgevingen is een simulatie- en bouwkit om jongeren warm te maken voor circulair en biobased bouwen.

Circulaire bouwkit voor leeromgevingen is een levensechte simulatie en bouwkit om jongeren van tien tot veertien jaar warm te maken voor circulair en biobased bouwen. De simulatie bestaat uit twee fysieke ruimtes bij Kamp C (een prefablab en een werfzone), een digitaal bouwpakket en een circulaire bouwkit met biobased materialen. De leerlingen maken vanop afstand een digitaal ontwerp, waarna ze hun project effectief ter plaatse realiseren. Daarvoor werd bovendien een bouwsysteem met modulair montagesysteem en unieke maatvoering gecreëerd.

De jury over Circulaire bouwkit voor leeromgevingen:

De leeromgeving legt een directe link tussen de digitale wereld en de realiteit, terwijl de principes van circulariteit volledig aan bod komen. Als leerling krijg je een directe en geslaagde praktijkervaring aan de hand van bouwtechnieken en -materialen die goed zijn voor de planeet. Op die manier worden jongeren voorbereid op wat circulair bouwen echt kan zijn. 
Circulaire bouwkit voor leeromgevingen

Wat betekent deze award voor jullie?

PG21 is een ontwerpstudio ingekapseld in een zeer jonge postgraduaatsopleiding van Thomas More. Wij brengen jong afgestudeerde creatievelingen zoals interieurvormgevers, architecten en productontwikkelaars samen om als team en onder leiding van ervaren creatieve ondernemers concrete projecten te realiseren met sociaal-maatschappelijke impact. Tijdens dat traject leren ze hands-on de skills om projecten te beheren, te budgetteren en te realiseren. Deze award is echt een boost, niet alleen voor de individuele designers die aan de start van hun carrière staan, maar het is ook een bevestiging dat we met de procesmatige aanpak van de PG21-ontwerpstudio met goed samengestelde projectteams projecten met impact kunnen realiseren.

Hoe is het idee voor dit project ontstaan?

De provincie Antwerpen zet in op hybride leeromgevingen voor jongeren van tien tot veertien jaar om hen te helpen bij hun studiekeuze. De focus ligt daarbij op een aantal knelpuntsectoren, waaronder de bouwsector. Omwille van de veiligheid is het niet toegelaten dat jongeren effectief op de werf reële jobs uitvoeren. Dus kozen we ervoor om een simulatie te bouwen op de site van Kamp C. Omdat het belangrijk is dat de bouwsector er over vijftien jaar heel anders uitziet, biedt die simulatie jongeren de unieke kans om vandaag al kennis te maken met de toekomst van bouwen en dus met de principes van modulair, circulair en biobased bouwen.

Wat maakt jouw project zo bijzonder?

Ondanks de gecontroleerde omgeving willen we jongeren toch het gevoel geven dat ze met een reëel bouwproject bezig zijn. We ontwikkelden een eigen bouwsysteem met een modulair montagesysteem en unieke maatvoering. Enerzijds uit noodzaak, omdat de fabrikanten van biobased materialen nog geen standaard hanteren. Anderzijds zijn we erin geslaagd om de circulaire principes maximaal door te trekken binnen het ontwerpproces en de bouwkit zelf. We maken maximaal gebruik van gerecupereerd hout en een minimum aan verschillende componenten. De kit is uitbreidbaar met nieuwe biobased materialen. Alle onderdelen zijn tot op materiaalniveau te scheiden, maar als het project zou eindigen, kunnen de componenten ook gebruikt worden om compacte pop-upwoningen of installaties te bouwen.