Whaleboat O28

Designbureau
Whaleboat
Designer
Koen De Gezelle (+ Gijs Vanden Bogaerde, Cedrick Soete, Rik Deketelaere, Amy Beaulisch, Hannes Hebben, Vives, Howest, UGent & Artois Plastics)
Afmetingen
8,9 x 1,9 x 0,24 m
Materiaal
Koolstof epoxy PET
Techniek
Vacuüminfusie van composieten
Uitvoering
Deels ambachtelijk, deels industrieel

Whaleboat O28 is een roeiboot voor vijf personen met de nodige voorzieningen voor oceaantochten.

Whaleboat O28
Whaleboat O28

Whaleboat O28 is een roeiboot voor vijf personen voor oceaantochten van drie maanden of langer. Zonnepanelen met batterijen leveren elektriciteit. Ruime cabines en ergonomische roeiposities zorgen voor het nodige gebruiksgemak. Een zelfrichtend ontwerp in geval van kapseizen, waarbij een groot aantal waterdichte compartimenten de boot onzinkbaar maken, zorgt voor de nodige veiligheid. De oceaanroeiboot is het resultaat van 20 jaar vakmanschap in botenbouw, gekoppeld aan 20 jaar ervaring in roeien op zee. Hoewel de productie gebruik maakt van mallen voor de grote romp en dekonderdelen kent de boot heel wat referenties naar het traditionele ambacht, die te zien zijn in de details en de hoge afwerkingsgraad.

De jury over Whaleboat O28:

“Dit is ambacht tot het uiterste gedreven. Aan alles werd gedacht en met de hand geïntegreerd tot een technisch vernuftig object.”

Hoe is het idee voor dit project ontstaan?

Koen De Gezelle (Whaleboat): Whaleboat is mijn levenswerk. Het is ontstaan vanuit mijn liefde voor avontuur en extreme sporten, in combinatie met een opleiding in de kunstgeschiedenis en een belangstelling voor techniek en wetenschap. Begin de jaren 90 bouwde ik mijn eerste boot. De eerste zeewaardige roeiboot, de Tessa, wordt uitgebreid getest op de Noordzee, de Adriatische en de Middellandse Zee. Het ontwerp werkt prima en zal dienen als basis voor de prototypes die in de jaren nadien worden gebouwd. In 2011 richtte ik de eerste en enige Belgische zeeroeiclub op, genaamd C-row, waar de verschillende boten door meerdere leden kunnen worden gebruikt. Het jarenlange schaven en finetunen resulteert uiteindelijk in het C23-model. Met dit model winnen we in 2016 een prestigieuze Red Dot Design Award en het type krijgt internationale waardering. Er wordt bovendien flink mee gevaren op de zeeën, van Noorwegen tot Papua New Guinea. In 2019 gaan we een versnelling hoger en starten we met de ontwikkeling en bouw van een oceaanroeiboot, de O28.

Wat maakt het project zo bijzonder?

Koen De Gezelle: Er wordt geëxperimenteerd met allerlei technieken uit de luchtvaart zoals infusie en pre-preg, en ook in het gebruik van materialen zijn er geen grenzen: vlas, jute en zelfs vissenhuiden worden verwerkt tot boten. Biocomposieten avant la lettre! We werken samen met diverse instellingen zoals Vives, Howest en UGent rond innovaties als waterstof, 3D-printing, waterjetting en het scannen van grote objecten.