Fontrescue

Designbureau
Studio Brussels Lof
Designer
Jo Klaps
Materiaal
Biopolymeer, staal, glas
Techniek
3D-printen, laseren, zandstralen, waterjetsnijden
Uitvoering
Deels ambachtelijk, deels industrieel

Fontrescue is de digitalisering van letters uit de openbare ruimte die aangevuld worden tot een volledig alfabet.

Fontrescue
Fontrescue

Met het project Fontrescue redt Studio Brussels Lof oude letters die in de openbare ruimte op gebouwen en grafstenen te vinden zijn. Aan de hand van nieuwe technieken worden letters, die ooit gecreëerd zijn door letterschilders en steenkappers, opgemeten, gedigitaliseerd en aangevuld tot een volledig alfabet, zodat deze opnieuw kunnen gebruikt worden. Zo creëerde Studio Brussels Lof een gedicht dat bewoners ergens in hun woning gerealiseerd wilden zien.

De jury over Fontrescue:

“Een mix van ambachtelijke kennis en kunde wordt vertaald naar hedendaagse productiemethodes waardoor een stukje grafische geschiedenis voor toekomstige generaties bewaard blijft.”

Hoe is het idee voor dit project ontstaan?

Jo Klaps (Studio Brussels Lof): Het idee ontstond op het kerkhof van Bocholt, waar mijn grootouders begraven liggen. Het viel me op dat men vroeger veel stijlvoller omging met belettering van graven, gebouwen,... Vanuit een bepaalde frustratie rond het verdwijnen van zo’n typografie, bedacht ik dat het fijn zou zijn om de letters nieuw leven in te blazen. Ik besloot de letters die ik op grafzerken zag te digitaliseren, het alfabet te vervolledigen en te hergebruiken voor andere projecten. Ik kreeg op dat moment net een vraag van een particulier voor het aanbrengen van een gedicht op een muur in zijn woning en besloot mijn eerste font daarvoor te gebruiken.

Wat maakt het project zo bijzonder?

Jo Klaps: Vooral de link tussen oude lettertypes en hedendaagse technieken om ze te doen heropleven. Het proces om van analoog naar digitaal naar opnieuw analoog te gaan, boeit me. Voor het font Pastoor Lemmens heb ik een gedicht van Menno Wigman ge-3D-print en aangebracht in de traphal van een kunstenaarswoning. Met het font Levensgevaar creëerde ik een typografie uit gelaserd staal voor een gedicht van Herman Rohaert voor zijn eigen woning.

Heb je nog verdere plannen met dit project?

Jo Klaps: Zeker. Het is een project dat in de toekomst verder uitgewerkt zal worden met nieuwe lettertypes en ook nieuwe toepassingen. Ik zou het daarbij ook fijn vinden om te kunnen samenwerken. Dus al wie zich geroepen voelt om samen fonts te digitaliseren, weet me te vinden!