Silver

stem
Designbureau
Create.eu
Opdrachtgever
Vlaams Expertisecentrum Suïcidepreventie, UGent

Silver is een mobiele serious game dat zich richt op het versterken van de geestelijke gezondheid bij jongeren tussen 12 en 16 jaar. De game helpt spelers om een beter inzicht te krijgen in gedachten, gevoelens en denkpatronen. De ontwikkeling van Silver gebeurde in co-creatie met jongeren, kinderpsychologen en -psychiaters en twee auteurs.

Silver - Characters
Silver - Characters

Silver is een mobiele serious game die zich richt op het versterken van de geestelijke gezondheid bij jongeren tussen 12 en 16 jaar, en kadert binnen het Vlaams Actieplan Suïcidepreventie.

Op een speelse manier biedt de game een toegangspoort tot een beter begrip van het mentaal welzijn en draagt zo bij aan de universele preventie van suïcide bij jongeren. In Silver volgen jongeren een personage op een fictief festival. Op basis van de keuzes die je als speler maakt doorheen de game, wordt de koers van het verhaal aangepast. Een speler kan kiezen uit 4 personages die hun eigen storyline beleven doorheen het festival. Om een zo breed mogelijk publiek aan te spreken, kregen elk van deze karakters bepaalde persoonlijkheidstrekken, hobby’s en uiterlijke kenmerken mee. Bij elk van hen worden bepaalde thema’s behandeld die herkenbaar zijn voor jongeren, zoals omgaan met peer pressure, seksuele voorkeur of alcoholgebruik. De game helpt spelers om een beter inzicht te krijgen in gedachten, gevoelens en denkpatronen. De ontwikkeling van Silver gebeurde in co-creatie met jongeren, kinderpsychologen en -psychiaters en Do Van Ranst en Jonas Boets, twee gerenommeerde Vlaamse auteurs van jeugdboeken.