Het is vooral vanuit de curiositeit van de mensen van Ondergrond vzw naar het boerenverhaal en het onderzoek naar de oorsprong van producten dat dit initiatief gegroeid is. Geïnspireerd door de Amerikaanse farmersmarket en de Spaanse mercado en met een sterk geloof in samenwerkingen en een passie voor vraagstukken onderzoeken Ellen Pil, Sophie van Haasen, Caroline Huyghe en Daphne Pascual de nieuwe mogelijkheden van de stad.
De initiatiefnemers willen sensibiliseren en informeren, door participatie en samenwerking tussen de kramers en chefs te stimuleren om nieuwe producten en gerechten te creëren en door het publiek te inspireren. Inspelend op de vraag naar lokale, eerlijke en gezonde voeding binnen de stad, komt de consument op MARTA direct van de producent alles te weten over het waar, hoe en wat van het eten, meestal van minder gekende variëteiten groenten en fruit waarvan kan geproefd worden bij de gratis kookdemo’s. Ook recepten zijn beschikbaar. Chefs bieden een ontbijt aan met de producten van de kramers en ook na verkoop experimenteren ze met de overschotten en kan er opnieuw aan tafel geschoven worden.
Op die manier wil MARTA niet alleen eerlijke prijzen voor de boeren en verwerkers via de korte ketenaanpak stimuleren, ze wil ook inzetten op het sluiten van cirkels met een ‘niets-gaat-verloren’ attitude. Via een herkenbare huisstijl en logo wil MARTA laagdrempelig en toegankelijk zijn voor iedereen. Aan de hand van flyers communiceert MARTA over haar komende edities en op facebook worden de verhalen van de boerenbezoeken en samenwerkingen gedeeld.