We zijn al toe aan de achttiende editie van de Henry van de Velde Awards & Labels. In 1994 hielden we deze prijzen boven de doopvont omdat er toen geen awards bestonden die op Belgisch of Vlaams vlak professionelen in design en aanverwante gebieden lauwerden. Er waren wel Provinciale Prijzen, maar dat was alles.
Samen met een geldprijs koppelden we aan de Henry van de Velde Awards een aantal symbolen, zoals een zilveren trofee en een kalligrafisch getuigschrift. We wensten er het prestige van de awards mee te onderlijnen. De eerste trofee werd ontworpen door Siegfried De Buck, wiens werken uitgroeiden tot iconen van de zilversmeedkunst in België. We gebruikten zijn ontwerp voor een staf voor de eerste vijf edities. De volgende trofee was van de hand van Nedda El-Asmar en de derde werd ontworpen door David Huycke, recent als eerste designer-kunstenaar bevorderd tot doctor in de kunsten. Helena Schepens, een van onze jongste edelsmeden, is nu al het vierde talent dat de trofee voor ons ontwerpt en uitvoert. Elke trofee wordt vijf jaar gebruikt.
Het getuigschrift moest kalligrafisch zijn, om ‒ net zoals de trofee ‒ de kracht van het ambachtelijke te illustreren. De eerste kalligraaf was Bert Binneweg, de tweede Brody Neuenschwander, de Texaanse Bruggeling die samenwerkte met Peter Greenaway voor films als The Pillow Book en Prospero’s Books. Brody kalligrafeert ook dit jaar weer de getuigschriften die de laureaten mee naar huis nemen.
De geldprijzen voor de awards bedragen telkens 5000 euro voor de Henry van de Velde Awards voor Loopbaan, Jong Talent en Bedrijf. De winnaar van de Publieksprijs ontvangt 2500 euro.
Johan Valcke werd in 1992 benoemd tot directeur van Design Vlaanderen en richtte in die functie de Henry van de Velde Awards op. Hij stichtte de DVG en de Triënnales voor Vormgeving en richtte het designtijdschrift K op. Hij werd verkozen in de Board van WCC-Europe en de Board van BEDA. Vandaag blijft hij actief in de klankbordgroep voor Design Museum Gent, de algemene vergadering van HISK Gent en de aankoopcommissie van DIVA Antwerpen. In 2018 opende hij zijn galerie VALCKE Art Gallery.
Klara De Smedt is manager van De Winkelhaak. Na het behalen van een master productontwikkeling werkte ze als ontwerper en nadien 2 jaar bij Design Vlaanderen voor ze vertrok naar De Winkelhaak. In 2008 bedacht Klara het co-workingconcept Bar d’office. Sinds 2014 is zij één van de stuwende krachten achter ANTWERP. POWERED BY CREATIVES.