Piu

Designer
Nedda El-Asmar
Opdrachtgever
DUNI
Materiaal
Zilver (925), gelakt licht gevoelige hars
Techniek
handgesmeed, rapid prototyping

Na haar opleiding aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Antwerpen trok Nedda naar de Royal College of Art in Londen.

Door Christian Oosterlinck

Ze werkte er mee aan een project in samenwerking met de London Business School voor het Comité Colbert, waarbij een typisch Engels product moest vertaald worden tot een internationaal luxeobject uit het aanbod van de Orfèvrerie Christofle.

Via de ervaringen en de relaties tijdens deze opdracht, kwam Nedda in contact met het Franse huis Hermès en hun dochteronderneming Puiforcat. Ook Christofle gaf verder opdrachten. DUNI, voorheen De Ster (De Ster staat nu binnen de groep voor een brand), klopte aan haar deur om ook voor hen te ontwerpen. Zij zijn gespecialiseerd in maaltijdoplossingen voor de luchtvaartsector. Een eerste ontwerp was het koffieservies Capriccio, dat niettegenstaande het in een wedstrijd met als thema "Minimal" de Prijs Knokke-Heist Jong Design won, niet in productie genomen werd.

Naast De Ster, wat staat voor maaltijdoplossingen voor economyclass, van herbruikbaar tot wegwerpmateriaal, is er binnen het overkoepelende DUNI-groep ook Virtuoso. Deze collectie is bedoeld voor de passagier in business en 1st class. Hier is niet langer sprake van wegwerpmateriaal, maar van metalen bestekken en borden in porselein. Waarschijnlijk is geen andere ontwerpsector zo aan regeltjes gebonden als de producten voor de inflight catering. Alles is genormeerd door de standaard afmetingen aan boord van bv. ovens en trolleys. Hoeveel schaaltjes moeten er in een set zitten? Hoeveel moeten er op elkaar gestapeld kunnen worden? Wat is de hoogte van de glazen? Hoe past alles op één dienblad? Voor al deze details kreeg Nedda hulp en tips van Erik lndekeu, die binnen de ontwerpafdeling van DUNI haar project begeleidde.

Niettegenstaande alle beperkingen slaagt Nedda erin met Piu tot een uiterst esthetisch product te komen. Dit past ook geheel in de filosofie van Virtuoso. Reizigers moeten de luxe en de verwenning aanvoelen. Maaltijden worden niet noodzakelijk aan boord opgediend, maar dit kan ook op de luchthaven in een lounch. De wachttijd voor het boarden wordt zo nuttig opgevuld en de passagier kan tijdens de vlucht ongestoord van zijn slaap genieten. Wanneer men het eten aan boord serveert, wordt het eten niet langer voorgeschoteld, maar moet de klant zich echt "bediend" voelen, net als in een restaurant.

Het samenwerken met een grote firma als DUNI laat technische mogelijkheden toe tijdens de ontwikkelingsfase die voor individuele ontwerpers te hoog gegrepen zijn omwille van de kostprijs. Nedda zette haar Piu-ontwerp op papier en maakte volumeprototypes in polyestyreen. Op basis hiervan werden 30-tekeningen gemaakt. Het prototype werd gerealiseerd in zilver en gelakte hars. Bij rapid prototyping wordt gebruik gemaakt van stereolithografie, waarbij lichtgevoelige hars laag per laag door middel van laserstralen wordt uitgehard. Eénmaal in productie worden de materialen vervangen door staal en porselein.

Intussen wordt de Piu-collectie gepresenteerd aan diverse luchtvaartmaatschappijen wereldwijd. Al zou het zeker niet misstaan op de tafel van om het even welk sterrenrestaurant of gezellig thuis. Piu verbaast door zijn schoonheid en klasse, zelfs zonder dat men weet van welk strikt gereglementeerd opdracht dit ontwerp het resultaat is. "In der Begrenzung zeigt sich den Meister".