Quinze & Milan

Arne Quinze is intussen reeds een tiental jaar zelfstandig, dit vooral als inrichter van interieurs. 

Door Christian Oosterlinck

Quinze & Milan, of hoe alles plots snel kan gaan

Zelf volgde hij allerlei cursussen aan diverse academies, zonder evenwel een opleiding te voleindigen. In het voorjaar van 1999 associeerde hij zich met een vriend Yves tot Quinze&Milan. Eind augustus dat jaar presenteerden ze hun eerste product, een poef. Na twee maanden waren hiervan reeds meer dan 1000 stuks verkocht. Luc De Buyser verdeelt met Visa Versa hun werk in Scandinavië, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Spanje, Japan, de Verenigde Staten en Australië. Zo zijn er momenteel 9 vertegenwoordigers in Duitsland en 5 in Italië.

Het inrichten van interieurs blijft eveneens één van hun activiteiten. Zij denken daarbij niet aan specifieke ruimtes, maar denken totaalconcepten uit die overal kunnen ingepland worden. Dit kan zowel in privé-ruimtes, horeca als openbare plaatsen. De meubelen zijn immers duurzaam, gemakkelijk te reinigen,... In Nederland waren Jan des Bouvrie en de Bijenkorf van in het begin goeie klanten, maar momenteel gaat dit veel verder. Reeds lange tijd wordt onderhandeld met de Japanse Muji-keten.

Het begon dus met de poef, maar hierna kwamen de zetels, voor één of meerder personen en een bijpassende tafel. Op Casa Europea 2001 presenteerden ze een volledige nieuwe lijn. De bar werd ingericht met een nieuw model van tafel: sober, kleurrijk, een tikkeltje traditioneel. In december 2001 plannen ze opnieuw een grootse voorstelling. Niet alleen stellen ze dan hun verlichting voor Dark aan het publiek voor, maart evens een geheel nieuw meubelconcept. De verlichtingscollectie zal bestaan uit een dertigtal modellen gemaakt uit in vacuüm getrokken polyester. Zoals steeds wordt alles uitgevoerd in eigen productie. Want daarop zijn Quinze & Milan fier, dat zij bijna de enige ontwerpers zijn die alles in eigen beheer uitvoeren.

Internationaal zal volgend jaar aan een 10 à 15 beurzen deelgenomen worden. Afgelopen jaar waren vooral de beurzen in Milaan en New York (ICFF, dit in samenwerking met Export Vlaanderen en het VIZO) een succes. In de toekomst verwachten ze veel van 100% Design in Londen, Oslo, ..

Maar vooral op de Amerikaanse markt is de doorbraak spectaculair. Zelf Steven Spielberg heeft voor een komend filmproject een belangrijke bestelling geplaatst. Al is dit niet het enige contact met de filmwereld; via Tele Piu maken ze kans om een immense set in te richten voor het Festival van Venetië.

Ook met de automobielindustrie hebben ze contacten. En ze hebben plannen rond het inrichten van trailers met hun meubelen, een nieuw soort caravan en zijn bezig aan een design-aanhangwagen. 

Op hun doelpubliek is niet echt een leeftijd te kleven, zelf noemen ze het de nieuwe generatie. Maar dit zijn niet noodzakelijk jonge mensen, maar diegenen die iets anders zoeken, die open zijn van geest. Ze hebben een grote bewondering voor Engelse ontwerpers zoals Dixon. Doelbewust willen ze hun prijzen zo laag mogelijk houden. Waarom zou design moeten voorbehouden zijn aan de begoede klasse?

Camping Lounge Table
Camping Lounge Table

De snelle groei zorgde natuurlijk voor enige problemen. Na de lancering volgden de bestellingen zo snel dat de productie onmiddellijk moest aangepast worden. Grotere omzet zorgt ook voor extra kosten. Meer deelname aan beurzen, bestellen van dozen, drukken van extra folders. Op enkele maanden tijd is voor ca. 30.000.000 BEF geïnvesteerd. De mal voor de poef kostte 2.000.000 BEF, maar brengt nu zijn geld op. Er diende geïnvesteerd in milieu. Ze werken immers met kunststoffen. Er moest een afzuiginstallatie geïnstalleerd.

Momenteel is een tiental man vast in dienst. Werkdagen van 13 uur zijn geen uitzondering. Maar vooral met de nieuwe verlichtingscollectie op komst dient weerom uitgebreid. Er wordt momenteel bijgebouwd aan de fabriek en de verwachting is dat bij ingebruikname hiervan het aantal personeelsleden zal verdubbelen.

Het gaat dus heel snel voor Quinze & Milan, reden genoeg om hen te belonen met de Henry van de Velde-Prijs voor Jong Talent, en als toetje er bovenop sleepten ze ook nog de Prijs voor het Beste Product in de wacht met een helrode versie van de 'Pouf'.