De spiegel zelf geeft al een vervormd beeld van de werkelijkheid, door de bolle vorm én doordat een spiegelbeeld nooit objectief kan zijn. De zwarte spiegel is een kopie van deze vervormde realiteit en legt hier een waas overheen. De harde realiteit vervaagt waardoor er meer ruimte ontstaat voor een (subjectieve) interpretatie van de feiten.
Twin Mirrors is een reflectie op onze huidige waarneming door beeldverzadiging, -vervorming en bronvervaging. We schotelen onszelf en anderen een gemanipuleerde versie van de werkelijkheid voor die mooier, gepaster en/of ontdaan is van alles wat we niet toonbaar vinden.
De experimentele techniek van het opblazen van metaal tot een 3-dimensionale vorm komt vaker terug in het oeuvre van Ben Storms. Deze a-typische bewerking van dun plaatmateriaal leidt tot een specifieke, herkenbare vormgeving die het metaal bovendien aanzienlijk versterkt, er wordt namelijk stijfheid gegenereerd. Technische en esthetische overwegingen gaan hier hand in hand. In een volgende fase wordt de opgeblazen vorm door 3D scanning gedigitaliseerd en, daaropvolgend, met cnc freestechnieken uit een massieve plaat marmer gebeeldhouwd. In een laatste fase wordt het ruwe marmer handmatig gepolijst tot een spiegelend object, dit is een proces van dagen. Met Twin Mirrors zet Ben Storms de kijker op het verkeerde been. Het marmer verliest grotendeels haar referentiekader van steen dankzij de onverwachte opgeblazen vorm en de hyper gepolijste afwerking. Voor de kijker kan deze ontdekking aanvoelen als een verrassing, de blik verscherpen en de feiten in vraag stellen.