Made

Made

Timothy Macken & Simon de Smet - Photo Bart Kiggen
Jury:
“Dat Made een dergelijk grote diversiteit aandurft, is erg positief. Bovendien denken ze internationaal en hebben ze in korte tijd een uiterst professionele geloofwaardigheid opgebouwd ten dienste van de industrie. Made is het bewijs dat de mix van talentvolle service- en productdesigners wel degelijk toelaat om een duurzame carrière op te bouwen in Vlaanderen. We kijken uit naar wat het volgende decennium voor Made brengt. Onze verwachtingen zijn hooggespannen.”

Henry van de Velde Award voor Jong Talent 2015

Editie 2015

Made is een design- en innovatiestudio uit Antwerpen. Een team van twaalf design thinkers en researchers helpt zijn klanten innoveren door inzichten van de gebruiker te vertalen naar inspirerende producten, diensten en digitale interfaces.

GROEIEN DANKZIJ DESIGN EN INNOVATIE

Vernieuwende producten, diensten en digitale interfaces, dat is waar het bij Made om draait, daar boven op het dak van hun oude fabrieksgebouw in Antwerpen. Elke dag werken zaakvoerders Simon de Smet en Timothy Macken er met hun team van design thinkers en researchers aan innovatieve oplossingen voor zowel kmo’s als internationale spelers zoals Bayer, Bringme, Coca-Cola, Ecover en Televic. De basis voor hun huidige succes legden ze al een hele tijd geleden.

“Van productontwikkeling en ondernemerschap heb ik nooit gedroomd, maar als ik terugkijk zie ik wel hoe ik erin ben beland.” Simon, wiens grootvader architect was, stond als kleine jongen vaak naast de tekentafel en leerde zo van jongs af aan tekenen en creëren. En terwijl Timothy eerder dacht om architectuur te gaan studeren in Gent, verzeilde hij uiteindelijk in Antwerpen in de richting productontwikkeling, waar hij Simon tegen het lijf liep.

Toen Philips de beide kompanen telkens terugvroeg na hun stage, zagen ze de kans om zelf iets uit de grond te stampen. Het begin van Made was stormachtig, rock-’n-roll en ambitieus. Dagen en nachten werkten ze door om zich te bewijzen. Het resultaat? Een snelle groei aan klanten met een eerder technologisch profiel, voor wie Made zich voornamelijk richtte op het ontwerp en de ontwikkeling van fysieke producten.

Net op dat gebied maakte Made een grote evolutie mee de afgelopen jaren. Omdat ze steeds vroeger in het denkproces werden betrokken, werd het doel niet om meteen oplossingen aan te bieden, maar vooral om vooraf de juiste vragen te stellen. Vragen vanuit het oogpunt van de eindgebruiker. Vragen waarop het antwoord uiteindelijk zou leiden tot niet zomaar een vernieuwd eindproduct, maar een oplossing met een fel verbeterde gebruikerservaring en verhoogde levenskwaliteit.

Deze evolutie van een productontwikkelingsstudio pur sang naar een design- en innovatiestudio bleek een natuurlijke stap. Vandaag de dag vertrekken al hun designs, concepten en projecten vanuit de gebruiker. Daarbij werken ze aan innoverende producten en diensten, maar door de digitalisering ook steeds meer aan interfaces.

Deze eigen manier van werken ligt aan de basis van elke oplossing. Ze starten dus met grondig onderzoek vooraleer ze zich richten op nieuwe ideeën, en gaan dan pas ontwerpen. Daarbij prijzen klanten vooral hun sterkte in het betrekken van alle partijen in het denkproces, om zo tot een innoverend resultaat te komen dat beantwoordt aan de verwachtingen van de klant, de markt en de eindgebruiker. Een krachtig proces dat hun klanten keer op keer helpt groeien.

Goede samenwerkingen worden beloond. Made heeft de afgelopen jaren het geluk gehad om tal van nationale en internationale awards te ontvangen. “Absoluut geen doel op zich, maar altijd fijn om te krijgen. Ze zijn niet alleen goed voor het zelfvertrouwen, maar ook voor onze klanten die ons vertrouwden om met hun project naar Made te stappen”, vertelt Simon.

Made is niet alleen in staat om vernieuwende ideeën te genereren, maar ook om deze ideeën daadwerkelijk te vertalen naar verfrissende designs en die samen met de klant om te zetten tot productieklare producten.

Ondanks de snelle groei blijft Made een hecht, ambitieus team dat streeft naar nieuwe uitdagingen. Ze kijken uit naar de toekomst en zijn enthousiast om er samen met hun klanten aan te bouwen.

BARCO

Superieure medische beeldschermen

Uniti is het jongste lid van Barco’s productfamilie van diagnostische en klinische beeldschermen gericht op een flexibelere en productievere werkervaring. Made stond in voor het concept en design van de Uniti, maar nam ook de hele beeldschermenfamilie van Barco onder handen. Vanuit marketingoverwegingen besloten ze om de strategie te vertalen in een uniform productportfolio.

Net zoals bij het gros van hun projecten vertrok Made ook hier vanuit het verzamelen van inzichten, meer bepaald door observatie in ziekenhuizen, interviews met dokters en een gedetailleerde behoefteanalyse. Deze inzichten lagen niet alleen aan de basis van de concepten die Made uitwerkte, ze lieten Barco ook toe om een aantal unieke en innovatieve features te integreren.

 

Barco & Gafas
Barco & Gafas

Het resultaat is een serie knap ogende professionele schermen, even krachtig als gebruiksvriendelijk, die elke dag opnieuw klinische professionals helpen bij de uitvoering van hun job. Voor het eerst in Barco’s geschiedenis vormen de schermen een heel kenmerkende en consistente productfamilie die onderling naadloos te combineren zijn.

Barco & Gafas
Barco & Gafas
Barco & Gafas
Barco & Gafas

BRINGME

De slimme bus voor brieven en pakketjes

Met Bringme ontvang je pakketjes en andere thuisleveringen zoals bijvoorbeeld boodschappen, bloemen en droogkuis op om het even welk moment, ook al ben je niet aanwezig. Een innovatief idee dat alleen nog een fris ogend product en een vlotte interface nodig had om er een succesverhaal van te maken. Daarvoor klopte de Leuvense start-up aan bij Made.

Made vertaalde het concept van Bringme naar alle facetten waarmee de gebruiker in aanmerking komt, waaronder de mobiele applicatie, de interactieve kiosk en de intelligente kast an sich.

Bringme, foto Frederik Vercruysse
Bringme, foto Frederik Vercruysse
Bringme, foto Frederik Vercruysse
Bringme, foto Frederik Vercruysse

Uniformiteit doorheen de hele gebruikerscyclus was een must. Daardoor speelt de app perfect in op de kast en omgekeerd, wat Bringme met zijn eersteklas gebruikservaring uniek maakt in zijn sector.

Daarenboven heeft de start-up in nog geen jaar tijd al meer dan 19 000 mensen toegang tot de diensten van een Bringme Box mogen schenken.

Bringme, foto Frederik Vercruysse
Bringme, foto Frederik Vercruysse

LENNIK

Het gemeentehuis van de toekomst

Hoewel de gemeente Lennik in het verleden met succes investeerde in vooruitstrevende digitale dienstverlening, botst ze vandaag toch op de ouderdomsverschijnselen van haar digitale servicemodel. Made begeleidde Lennik bij de modernisering van de diensten en interne struc- tuur op het gemeentehuis. Daarbij zorgden ze ervoor dat er één duidelijke visie doorheen zowel infrastructuur, website en processen werd getrokken, met als uitkomst een uniforme visie, strategie en actieplan op korte en lange termijn.

Aan de basis van dit project: tal van uiteenlopende ontwerp- en onderzoeksmethodes, waaronder observaties van de huidige werking, interviews met medewerkers, overleg met burgers, infrastructuurworkshops, bezoeken aan andere gemeentes, een rollenspel en een websiteanalyse.

Lennik, het gemeentehuis van de toekomst, foto Anthony Lamont
Lennik, het gemeentehuis van de toekomst, foto Anthony Lamont
Lennik, het gemeentehuis van de toekomst, foto Anthony Lamont
Lennik, het gemeentehuis van de toekomst, foto Anthony Lamont

Ook voor dit project vertrok Made vanuit zijn befaamde user-centered approach. Alle mogelijke partijen (burgemeester, ambtenaren, ...) werden in het proces betrokken, waardoor iedereen met veel inzet zijn of haar steentje kon bijdragen aan het gemeentehuis van morgen.

Alleen een dergelijk servicedesigntraject maakt het mogelijk om de verschillende afdelingen bij elkaar te brengen en op dezelfde golflengte te krijgen. De beste garantie op één duidelijk geïntegreerde visie doorheen alle taken van de gemeente.

TELEVIC

Een tolkpost gebouwd door tolken voor tolken

Een tolkpost is een toestel dat professionele tolken gebruiken om live en in real time gesprekken te vertalen naar een andere taal. Een veeleisende handeling die een uiterst gebruiksvriendelijk product vereist. Intuïtief gebruik van het toestel was dus een absolute must.

De basis was dan ook om Televic te leren kijken door de ogen van hun eindgebruikers, wat Made letterlijk deed. Ze brachten het West-Vlaamse bedrijf en een aantal tolken samen om in een workshop niet alleen van elkaar te leren, maar ook collectief nieuwe concepten uit te werken.

Televic, foto Jonas Burm
Televic, foto Jonas Burm

De observaties tijdens de workshop en de leefwereld van de tolken gaven Made een schat aan inzichten
om een disruptief innovatief product te ontwerpen dat ondertussen al werd bekroond met een prestigieuze iF Design Award. Dat Televics tolkpost vandaag als dé referentie wordt aanzien binnen deze markt, uit zich in het feit dat het al lustig wordt gekopieerd door de concurrenten. Een compliment bij uitstek. Dit product ontving een Henry van de Velde Label 2015.