Heropening van het Museum Plantin-Moretus

Designbureau
Kastaar
Opdrachtgever
Museum Plantin-Moretus Antwerp
Het Museum Plantin-Moretus werd in 2005 omwille van de bijzonder goed bewaarde historische drukkerij uit de zestiende eeuw als eerste museum ooit op de werelderfgoedlijst van UNESCO geplaatst.

Eind september 2016 opende het museum na een grondige renovatie opnieuw zijn deuren voor het publiek. Het museum, dat de twee oudste drukpersen ter wereld in zijn bezit heeft, wilde veel publiciteit rond deze heropening en wou ook een breder publiek aantrekken. Hiervoor contacteerden ze Kastaar, een grafsch drukatelier uit Berchem, opgericht door de ontwerpers An Eisendrath en Stoffel Van den Bergh.

Ze zien het atelier niet enkel als een plek om te printen maar vooral als een speelplaats voor grafisch experiment, waar het verleden wordt omarmd terwijl ze zich toch richten op de toekomst. En dat deden ze met verve voor de promotie van de heropening van het Museum Plantin-Moretus.

Kastaar bouwde twee bakfietsen om tot mobiele drukpersen, waarmee ze de straat optrokken naar de drukste plekken en evenementen in en rond de stad, want: ‘als jij het museum niet kan bezoeken, bezoeken wij jou’. Op deze manier wilde Kastaar de Antwerpenaar kennis laten maken met oude druktechnieken. Mensen mochten hun eigen poster of kaart drukken, en ondertussen werden ze geïnformeerd over de heropening van het museum.

Daarnaast werd Kastaar uitgenodigd om als artist in residence tijdens het eerste halfjaar na de opening een frisse wind door de museumshop te doen waaien. Ze mochten een nieuw aanbod van producten voor de museumshop bedenken, de museumshop reorganiseren, een klein atelier installeren en vooral hun stempel drukken op de hele ruimte.

Ze kregen toegang tot het archief waar ze onder meer originele 16de eeuwse prachtige handgesneden houten printblokken en illustraties vonden die gebruikt werden in de boeken van Plantin en Moretus: botanische prints, dieren, religieuze taferelen, letters, enz. Deze illustraties verwerkten ze tot moderne designs die ze op hun eigen Heidelberg persen drukten op verschillende kwalitatieve papiersoorten. Het resultaat was o.a. een reeks postkaarten, bladwijzers, onderleggers, notitieboekjes, kalenders en zaadzakjes versierd met botanische prints van planten die ze vonden in het archief.

Foto door Kastaar
Foto door Kastaar