Ook bij de Ultimas is het raak. Proficiat, Museum Plantin-Moretus!

Heropening Plantin-Moretus Museum, door Kastaar. Henry van de Velde Communication Award en Ultima!

Op 27 februari reikte minister van Cultuur, Jeugd, Media en Brussel, Sven Gatz, de Ultimas 2017 uit, de Vlaamse Cultuurprijzen. En ook hierbij waren de Henry van de Velde Awards voorspellend. De Ultima voor Roerend Erfgoed 2017 ging naar het Museum Plantin-Moretus. Voor de heropening van het museum deden ze beroep op Kastaar. Deze actie was goed voor de Henry van de Velde Communication Award. Het resultaat kan je nog tot en met 15 april bekijken in BOZAR. 

De jury van de Ultimas formuleerde het als volgt:

De voormalige privéwoning en uitgeverij-drukkerij van de wereldvermaarde familie Plantin-Moretus werd meer dan driehonderd jaar door dezelfde familie bewoond. De originele drukkerij-uitgeverij met inboedel en bedrijfs- en familiearchief, inclusief de typografische collecties, oude drukken en belangrijke handschriften werden goed bewaard en gedocumenteerd. Het Museum Plantin-Moretus onderscheidt zich dan ook van andere historische huizen omdat het het best bewaarde historische huis in Vlaanderen is. Het Museum Plantin Moretus is Unesco-werelderfgoed. Er bestaat geen enkele twijfel over de waarde van de collectie. De wijze waarop dit museum het verleden koestert en doorgeeft, is van grote betekenis. Toch worstelde het museum met een uitdaging: het complex was verouderd en uitgeleefd, maar hoe kun je ingrijpen in zo’n waardevolle, historische site? Het was niet evident om het museum te actualiseren en om de collectie voor een breed publiek te presenteren zonder de intrinsieke kwaliteiten te verliezen. Met een uitbreiding en herinrichting ging het museum in 2016 echter een nieuwe fase in. De keuzes die gemaakt werden door scenografen Caroline Voet en Leen De Brabandere zijn heel geslaagd en de verbouwing/uitbreiding van NoAarchitecten is van een uitmuntende kwaliteit. De vernieuwing toont hoe een eeuwenoud museum binnen de strikte regels van de Unesco-erfgoedzorg toch zeer actueel kan worden. Het hele museum spreekt een divers publiek aan en ook jongeren appreciëren de onderdompeling in het historische verhaal tijdens hun bezoek. Dat deze delicate uitbreiding en herinrichting geslaagd is, is vooral te danken aan een goed opdrachtgeverschap van het museum.